Medisinsk kvalitets- og forskningsregister – psykisk helse og avhengighet – Oslo universitetssykehus
Psykisk helse og avhengighets registeret på Oslo universitetssykehus
Se for deg kunnskap som et puslespill bestående av mange biter. Hver av disse bitene er informasjon om ulike forhold som har med psykisk helse å gjøre. I Psykisk helse og avhengighetsregisteret på Oslo universitetssykehus (PHA-registeret) skal vi samle inn og sortere informasjonsbitene til forskning og kvalitetsarbeid. Målet er at informasjonen fra registeret skal gi oss bedre helsetjenester.
Psykisk helse og avhengighetsregisteret – et helseregister
Psykisk helse og avhengighetsregisteret ved OUS (PHA-registeret) er et helseregister hvor helseopplysninger blir lagret systematisk. Registeret er både et forskningsregister og et kvalitetsregister.
Innholdet i registeret skal brukes til forskning på psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser og til forbedring av kvaliteten på helsetjenester. I begge tilfellene er målet at registeret er med på å gi bedre behandling.
Register om psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser
Mennesker med psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser utredes og behandles ved Oslo universitetssykehus (OUS) på Klinikk psykisk helse og avhengighet (PHA). I registeret vil vi samle opplysninger om alle helsetjenester som gis i klinikken. Registeret skal også inneholde avidentifisert informasjon om pasienter som mottar behandling her. Det gjelder både ved sykehusopphold og ved oppfølging der du ikke legges inn, det som heter poliklinisk oppfølging.
Kontaktinformasjon
Ta gjerne kontakt hvis det er noe du ønsker å spørre om.
E-postadresse for registeret: PHA-registeret@ous-hf.no
Adresse for brevpost
Oslo universitetssykehus HF
Klinikk psykisk helse og avhengighet
Psykisk helse- og avhengighetsregisteret
Ullevål sykehus, bygg 49
Postboks 4956, Nydalen
0424 Oslo
Telefonnummer: 23 02 73 50
Overordnet ledelse
- Registereier og styreleder: Klinikkleder Andreas Ringen, Klinikk psykisk helse og avhengighet (PHA) Oslo universitetssykehus (OUS)
- Registeransvarlig: Leder Forsknings- og innovasjonsavdelingen i klinikk PHA, Trine Vik Lagerberg
- Brukerrepresentant: Leder av PHA klinikkens brukerråd, Sindre Kruse
- Leder fagråd kvalitetsregister: Forskningsleder klinikk PHA Suraj Thapa
- Leder fagråd forskningsregister: Avdelingsleder stab, fag og kvalitet klinikk PHA Cecilie Bhandari Hartberg
Daglig drift av registeret
- Daglig leder: Forskningskoordinator Thomas Bjella
- Registerkoordinator: Forskningskoordinator Marit N. Olsen
- Prosjektarbeider: Tord Ulbrandt Thoresen
Bakgrunnen for å opprette PHA-registeret er at det er et stort behov for mer kunnskap om psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser – om hvordan de best bør utredes og behandles.
Informasjonen i registeret skal brukes til kvalitetsforbedring. Da må vi se på og vurdere kvaliteten på tilbudet som gis i dag og hva vi kan gjøre bedre i fremtiden. Til det trenger vi å vite mer om hvordan dagens tilbud fungerer. Derfor skal vi registrere behandlingsaktivitet i Klinikk psykisk helse og avhengighet.
Registeret skal også inneholde avidentifisert informasjon om enkeltpersoner som mottar tjenester fra klinikken. Navn og fødselsnummer erstattes med en kode i registeret. På den måten er identiteten til deltakere beskyttetet.
Med økt kunnskap om dagens tilbud og om dagens pasienter, lærer vi mer om psykisk helse, rus- og avhengighetslidelser, hvilke typer behandling som kan gis og hvilken behandling som er den beste.
Vi samler derfor inn data som skal brukes til forskning og til bedre helsetjenester.
Hovedmålet med registeret er bedre helsetjenester til personer med psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser.
I registeret samles informasjon på en systematisk måte. Denne informasjonen blir et grunnlag for forskning og kvalitetsforbedringsarbeid.
Registeret skal bidra til å
- Kartlegge forekomst og årsaker til samtidige psykiske og somatiske (kroppslige) tilstander hos mennesker med psykiske lidelser
- Fremskaffe ny kunnskap om underliggende årsaker til psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser
- Kartlegge hvorvidt behandlingen som gis er i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer
Mål med registeret
For personer med psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser skal registeret bidra til
- bedre utredning
- bedre og mer individuelt tilpasset behandling
- bedre retningslinjer og anbefalinger
- økt kunnskap om underliggende årsaker
- god forskning om diagnostikk, risikofaktorer, forløp og behandling
- at mennesker med psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser får systematisk utredning og riktig diagnose
- kvalitetssikring av behandlingsforløpene i Klinikk psykisk helse og avhengighet (PHA)
- kunnskap til utarbeiding av nye retningslinjer innen psykisk helsevern
Forskning
Forskning er viktig for å avdekke muligheter for å utvikle bedre behandling og bedre helsetjenester. Andre sykehus og forskere, både i Norge og i andre land, kan sitte med kunnskap som er nyttig for våre helsetjenester. Derfor har PHA-registeret også som formål å
- være en god informasjonskilde for forskningsprosjekter
- stimulere til forskningssamarbeid, nasjonalt og internasjonalt. Det gjør vi gjennom å ha et godt og oversiktlig register med god datakvalitet
- Opplysninger om selve helsekontakten; innleggelse og utskrivelse, varighet av helsekontakten, hvilke(-n) avdeling(-er) som har hatt oppfølgingen, type behandling og medisiner
- Opplysninger om sosiale forhold; for eksempel sivil status, utdanning og arbeidsforhold
- Opplysning om sykdom: diagnoser innen psykisk helse og fysisk helse
- Opplysninger fra kartleggingsinstrumenter som er brukt i utredning eller diagnostisering: Eksempler; kartlegging av depresjon, mani, psykose, kognisjon (tankevirksomhet og intellektuelle prosesser, for eksempel tenkning, sansning og å tilegne seg kunnskap), symptomer, rusmiddel- og alkoholbruk
- Opplysninger om personens egen vurdering; eksempelvis vurdering av egen funksjon og vurdering av behandlingen/helsehjelpen/oppfølgingen
Flere ulike opplysninger blir registrert i PHA-registeret. Informasjonen er om helse, om undersøkelser og behandling, samt avidentifiserte opplysninger om dem som får helsehjelpen.
Forskere og kvalitetsarbeidere har mange spørsmål de ønsker å finne svaret på. For eksempel: Hvordan kan man forebygge psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser, hva forårsaker dem, hvordan får man riktig diagnose og hva er en god behandling og oppfølging?
For å kunne gi svar på disse spørsmålene er det behov for kunnskap og opplysninger om flere forhold. Registeret skal derfor inneholde opplysninger om
- diagnose
- kognisjon
- behandling
- fysisk helse
- psykisk helse
- sosiale forhold
- bruk av legemidler og rusmidler
- personens egen vurdering av helse og av behandling, fra spørreskjema
Det skal være trygt å delta i forskning og å bidra med dine data i helseregistre. Vi behandler alle opplysninger strengt konfidensielt. Les under hvordan dine data blir oppbevart og behandlet.
Slik behandles dine data
1. Lagring av data
Opplysningene i PHA-registeret vil bli trygt ivaretatt i en sikker database fra leverandøren Medinsight. Det er et godkjent registerverktøy. Dine opplysninger blir behandlet etter gjeldende lover og retningslinjer. Bare autorisert personell har tilgang til databasen.
2. Samtykkelagring
For forskningsregisteret er det frivillig om du ønsker å delta. Da kreves det et samtykke fra deg. Samtykket du gir lagrer vi i et elektronisk samtykkeregister. Det er en godkjent og sikker løsning. Samtykkene blir lagret et annet sted enn dine forskningsdata.
I noen spesielle tilfeller er det en verge eller en pårørende som gir samtykke for en annen person (for eksempel barn).
3. Koblingsliste
I forskning erstattes din identitet med en kode. Det kalles avidentifisering. En koblingsliste forteller hvilken kode som hører til hvilken deltaker i forskningen.
Dine forskningsdata holdes adskilt fra koblingslisten. Bare personer med godkjent tilgang kan koble sammen disse, og kun etter strenge lover og regler.
4. Forskningsresultater
Norske lover stiller strenge krav for å beskytte personvernet ditt. Opplysninger fra registeret blir avidentifisert.
Forskerne undersøker informasjon fra mange personer samtidig for å se etter sammenhenger og et større bilde. De gjør dette for å øke kunnskapen om psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser og for å gi bedre behandling.
Det er mest vanlig at forskeren ikke kjenner deltakerens identitet. Det vil ikke være mulig å gjenkjenne personer i formidlingen av resultatene av forskning, for eksempel i en forskningsartikkel.
5. Informasjon om vevsprøver
Når du har vært på sykehuset kan helsepersonell ta prøver av deg, for eksempel urinprøver, blodprøver eller spyttprøver. Det gjør de for å komme frem til best mulig behandling av deg.
Hvis du samtykker til det, kan slike prøver også brukes i forskning på psykiske lidelser- og rus- og avhengighetslidelser. Oftest er dette snakk om prøver som er tatt for å finne fram til riktig behandling av deg. Da er det restmateriale fra disse prøvene vi spør deg om å få analysere og bruke i forskning.
Forskerne analyserer altså ikke disse for å finne sykdom hos deg nå eller i fremtiden. Forskerne undersøker prøver fra mange personer samtidig for å se etter sammenhenger og et større bilde.
Når slike prøver brukes i forskning, registrerer vi informasjon om vevsprøvene. Det er for eksempel datoen en blodprøve blir tatt og hvordan prøven blir oppbevart. Denne informasjonen om prøvene lagres i et godkjent sporingssystem som heter eBiobank. Kun autorisert personell har tilgang til sporingsløsningen. Informasjonen om vevsprøvene og informasjonen om hvem prøvene kom fra oppbevares i ulike godkjente systemer. Slik kan forskere analysere prøvene uten å vite hvem de kom fra.
6. Lagring av prøver
Når en person har godkjent at en prøve kan brukes til forskning må prøvene tas, transporteres og oppbevares etter gjeldende lover og regler.
På selve prøvebeholderen, for eksempel et blodprøveglass, fester vi en kode i stedet for at det står informasjon om hvem prøven er fra.
Vi lagrer prøvene på en godkjent måte på Oslo universitetssykehus. Blodprøvene fra alle som har samtykket til det, oppbevarer vi i egne frysere og i sikrede lokaler. Det kalles en biobank. Det er kun autorisert personell som har tilgang. Prøven lagres på et annet sted enn informasjonen om hvem den kom fra.
Det er bare forskningsprosjekter som først er godkjent av regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, REK, som får benytte prøvene til forskning på psykiske lidelser, rus- og avhengighetslidelser.
Du kan lese mer om biobanken på denne nettsiden: https://oslo-universitetssykehus.no/norsmi-biobank
Administrerende direktør ved Oslo universitetssykehus er dataansvarlig for personopplysninger og helseregistre som er opprettet i foretaket. Administrerende direktør har ansvaret for at lagring og forvaltning av helse- og personopplysninger blir gjort med nødvendig sikkerhet. Administrerende direktør er også ansvarlig for at registeret følger de til enhver tid gjeldende lover og regler.
Arbeidsgruppen som jobber med etableringen av PHA-registeret består av følgende deltakere:
- Tove Linn Holte, brukerrepresentant og nestleder i brukerrådet i klinikk PHA OUS, (SPISFO)
- Anne Kristine Nesje Walseth, seksjonsleder og overlege ved Seksjon tidlig psykosebehandling
- Ingrid Dieset, overlege på Akuttpsykiatrisk avdeling, prosjektleder for etablering av PHA-registeret
- Julie H Evensen, overlege og koordinator Nydalen DPS
- Marit N Olsen, forskningskoordinator, Forskningsressursteam, Forsknings- og innovasjonsavdelingen (FIA), PHA
- Thomas Bjella, forskningskoordinator, Forskningsressursteam, FIA, PHA
- Trine Vik Lagerberg, avdelingsleder FIA, PHA
- Trine Lise Bakken, fag- og forskningsleder Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemming og psykisk helse, NKUP
Disse deltakerne bistår også arbeidet:
- Petter Andreas Ringen, klinikkleder PHA
- Cecilie Busch, rådgiver/brukerkonsulent, Seksjon for psykoseforskning, OUS
Registeret har også et eget fagråd for kvalitet som ledes av leder av stab, fag og kvalitet i klinikk PHA Cecilie Bhandari Hartberg. Fagråd kvalitet har representanter fra klinikkens ulike fagmiljøer, klinikkens brukerråd og fra registerdrift.
Fagråd kvalitet skal blant annet
- bidra til utvikling og kvalitetssikring av registeret
- gi råd om retningslinjer for tilgang, utlevering og bruk av opplysninger fra registeret
- bidra til å gjøre resultater og rapporter fra registeret tilgjengelig
- bistå klinikken med å bruke informasjon fra registeret i arbeid med fagutvikling
- gi råd om vedtektsendringer, budsjett og drift av registeret til styre og til registerdrift
- gi råd til registeransvarlig og til drift av registeret
Sammensetning av fagråd kvalitet 2024-2025
Leder: Cecilie Bhandari Hartberg, avdelingsleder stab, fag og kvalitet Klinikk PHA
- Andrea Borgmo Morvik, Alderspsykiatrisk seksjon
- Anja Vaskinn, Avdeling psykisk helse, nasjonale og regionale funksjoner, Regionalt kompetansesenter for sikkerhets- fengsels- og rettspsykiatri
- Asle Enger, Avdeling rus- og avhengighetsbehandling
- Julie Evensen, Nydalen DPS
- Lars Løvhaug, Akuttpsykiatrisk avdeling
- Marit N Olsen, Forsknings- og innovasjonsavdelingen, Forskningsressursteamet, koordinator for registeret
- Marianne Mørdre, Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling
- Martine Holm Michelsen, Brukerrådet Klinikk psykisk helse og avhengighet
Medlemslisten er under oppdatering.
Om fagrådsmøtene
Fagråd kvalitet har møter en gang hvert kvartal, og hadde sitt første møte i oktober 2024. Representantene sitter i fagrådet i 2 år.
Neste møte i fagråd kvalitet er tirsdag 11.desember. For innspill til agenda, ta kontakt med leder Cecilie Bhandari Hartberg.
Registeret har et eget fagråd for forskning som ledes av forskningsleder klinikk PHA Suraj Thapa. Fagråd forskning har deltakere fra klinikkens forskningsutvalg, fra klinikkens brukerråd, samt representanter fra driften av registeret.
Fagrådet skal blant annet
- bidra til utvikling av registeret
- bidra til å gjøre tilgjengelig resultater og rapporter fra registeret
- vurdere søknader om utlevering av registerdata til forskning
- gi råd om retningslinjer for tilgang, utlevering og bruk av opplysninger fra registeret
- gi råd om vedtektsendringer, budsjett og drift av registeret til styre og til registerdrift
- gi råd til registeransvarlig og til drift av registeret
Sammensetning av fagråd forskning 2024-2025
Leder: Suraj Thapa, leder av Forskningsutvalget i Klinikk psykisk helse og avhengighet
- Christine Friestad, Psykisk helse, nasjonale og regionale funksjoner, Sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri
- Eline Rognli, RusForsk i Forsknings- og innovasjonsavdelingen
- Iselin Solerød, Nasjonalt Senter for Selvmordsforskning og -forebygging
- Julie Evensen, Nydalen DPS
- Marit Haram, Seksjon for psykoseforskning
- Sindre Hembre Kruse, leder Brukerrådet til Klinikk psykisk helse og avhengighet
- Thomas Bjella, Forskningsressursteamet, registerdrift
- Trine Wiig Hage, Avdeling psykisk helse, nasjonale og regionale funksjoner
- Trine Vik Lagerberg, registeransvarlig, Forsknings- og innovasjonsavdelingen
Medlemslisten er under oppdatering.
Om møtene
Fagråd forskning har kvartalsvise møter og hadde sitt første møte i oktober 2024. Representantene sitter i fagrådet i 2 år.
Neste møte i fagråd forskning er 3.desember. For innspill til agenda, ta kontakt med leder Suraj Thapa.
Registerstatus er oppdatert i oktober 2024
Forankring i klinikkledelsen
PHA-registeret ble vedtatt i klinikkledermøte i juni 2023.
Forskningsressursteam (FRES)
I juni 2023 vedtok klinikkledelsen å opprette et Forskningsressursteam som skal drifte registeret.
Forskningsressursteamet er en nyetablert støttefunksjon i Klinikk psykisk helse og avhengighet (PHA). Teamet har som hovedoppgave å etablere klinikkens eget helseregister, PHA-registeret. På sikt skal teamet også sørge for viktige støttefunksjoner for infrastruktur, kvalitet og sikkerhet i forskning. Det skal yte forskningsstøtte for klinikken som ikke er dekket i den regionale Forskningsstøttefunksjonen.
Forskningsressursteamet er organisert under Forsknings og innovasjonsavdelingen (FIA) og skal drifte PHA-registeret i det daglige. Teamet er klinikkbredt og skal arbeide inn mot hver av de kliniske enhetene. Forskningsressursteamet består i dag av to forskningskoordinatorer og en prosjektmedarbeider.
Vedtekter og protokoll
Arbeidsgruppen til PHA-registeret har utarbeidet vedtekter og utkast til protokoll for registeret. Disse skal til behandling i klinikkledelsen som er styret til registeret.
Variabler
Et forslag til de første variablene, informasjonsbitene i registeret, er utarbeidet. Hva registeret skal inneholde blir viktige oppgaver for både styret og for de to fagrådene til PHA-registeret.
Styringsstruktur
Klinikkledelsen for Klinikk psykisk helse og avhengighet er styret til registeret. Det er også opprettet to fagråd for det kommende registeret; ett fagråd for kvalitetsregisteret og ett fagråd for forskningsregisteret.
Samtykke
For at informasjon fra pasienter skal kunne brukes i forskning, må de samtykke til det.Vi ønsker at alle personer over 18 år som får behandling eller oppfølging i Klinikk psykisk helse og avhengighet får muligheten til å delta i forskning og i forskningsregisteret.
Samtykkeskrivet finnes i tre versjoner til nå. Vi har en versjon på norsk, en versjon med forenklet språk på norsk, samt et engelsk samtykkeskriv er tilgjengelig for personer som ikke har norsk som sitt morsmål.
I dag gir deltakere sitt samtykke ved å signere samtykkeskrivet på papir. Vi undersøker hva som skal til for å tilby elektronisk signering av samtykke.
Etter hvert vil vi legge til rette for at også barn og ungdom under 18 år kan delta.
Samtykkeregister
Det er opprettet et samtykkeregister for PHA-registeret. Samtykker lagres elektronisk en godkjent programvare for OUS, kalt Medinsight. Løsningen gir oversikt over samtykkestatus for deltakere- altså hvem som har samtykket.
Rekruttering av deltakere
Akuttpsykiatrisk avdeling, Psykosomatikk/CL-voksen poliklinikk, Seksjon for tidlig psykosebehandling, Avdeling for rus- og avhengighetsbehandling og Regional seksjon psykiatri, utviklinshemning /autisme (PUA) er i gang med å rekruttere deltakere gjennom å spørre pasienter om de ønsker å samtykke til å bli med i registeret.
Utprøving av register og database
Vi skal utvide registeret gradvis. Vi må avklare hvilke avdelinger/seksjoner/enheter som skal være de første til å teste ut registeret. Etter hvert skal registeret omfatte alle avdelinger i PHA. Planen er at de ulike avdelingene kobler seg på registeret ett etter ett.
Automatisk innhenting av informasjon
Vi ønsker at registeret skal innhente informasjon automatisk der det er mulig. Vi undersøker derfor hva som kan innhentes automatisk og hvordan det kan gjøres. Det kan for eksempel gjelde for pasientrapporterte data. Det er når personer selv vurderer sin erfaring med og opplevelse av helsetjenesten (PREM) og selv rapporterer om sin helse og livskvalitet (PROM).
I oktober 2024 har vi startet med å teste den første overføringen av informasjon fra elektronisk pasientjournal til elektronisk registerdatabase. Det skjer med Klinisk datavarehus (KDVH) som en 'mellomstasjon' for informasjonen. Overføringen skjer på en sikker måte og mellom godkjente systemer for denne typen informasjon. I første omgang er det snakk om å overføre avidentifisert informasjon om varighet for innleggelser og polikliniske behandlingsforløp og hoveddiagnose.
Det er utarbeidet vedtekter for registeret, som er behandlet i styremøte i registeret i mars 2024.
Et utkast til protokoll for registeret er utarbeidet.
Protokollutkastet er diskutert med Forskningsstøtte og skal behandles i styremøte i registeret.
Forskningsregisteret
PHA-registeret er et todelt register. Det skal bestå av et forskningsregister og et kvalitetsregister. Her beskriver vi forskningsregisteret.
Vi ønsker at alle voksne pasienter som utredes og behandles i spesialisthelsetjenesten i Klinikk psykisk helse og avhengighet (PHA) ved Oslo universitetssykehus (OUS) skal bli spurt og få tilbud om å delta i forskningsregisteret. Det er frivillig å delta i dette registeret, og det krever samtykke fra den enkelte for å delta. Til å begynne med gjelder dette voksne personer.
Hvorfor får pasienter tilbud om å delta i forskning og helseregistre?
Alle helseforetak er kunnskapsinstitusjoner. De skal ha pasientrettet forskning som er en del av sin virksomhet. Forskningen skal gi ny kunnskap som vil lede til bedre diagnostikk, behandling og forebygging av sykdom.
Internasjonalt er det også økende oppmerksomhet om forskning som en integrert del av pasientbehandlingen. Også i andre land er det et mål å tilby alle pasienter som har ønske om det, mulighet til å delta i forskning og kliniske studier. Noen har det også forankret i lovverket.
Forskning gjennom helseregistre gir oss mulighet til å følge med på helsetilstanden i befolkningen, studere kvalitet på behandling, finne årsaker til sykdom samt planlegge og styre helsetjenesten (Fra stortingsmeldingen om legemiddel og kapitlet om Forskning og innovasjon).
Å delta i forskning kan derfor være en måte å påvirke behandling for dagens og morgendagens pasient.
For å delta i forskningsregisteret må du gi ditt samtykke til det. Pasienter blir spurt om de vil samtykke til at avidentifiserte opplysninger om dem, om behandling og utredning, kan inngå i registeret.
For å delta signerer deltakere i dag et samtykkeskriv. Det finnes i tre versjoner; et norsk samtykkeskriv, en norsk versjon med forenklet språk og et engelsk samtykkeskriv. Vi arbeider også med å kunne tilby elektroniske samtykker. Da kan deltakere både motta og signere samtykket elektronisk.
Pasienter med redusert eller manglende samtykkekompetanse kan i visse tilfeller inngå i registeret, for eksempel ved at pårørende eller en verge gir et stedfortredende samtykke. I disse tilfellene får både pasient og pårørende eller verge informasjon om registeret før de bestemmer seg.
Det er frivillig å delta i forskningsregisteret.
Her kan du se eksempler på hvordan de tre samtykkeskrivene ser ut:
- Norsk samtykkeskriv (PDF)
- Norsk tilpasset samtykkeskriv med forenklet tekst (PDF)
- Engelsk samtykkeskriv (PDF)
Samtykket lagres elektronisk i en godkjent lagringsløsning for samtykker hvor bare autoriserte personer har tilgang. Samtykket lagres et annet sted enn data fra deltakerne.
Dette er samtykkeskrivene på de ulike enhetene i OUS:
Det er frivillig å delta i forskningsregisteret. Ved å delta kan du påvirke behandlingstilbudet til morgendagens pasient.
Du kan når som helst og uten begrunnelse trekke tilbake samtykket ditt. Om du velger å delta eller ikke, vil ikke få noen følger for deg eller ditt behandlingstibud ved sykehuset i dag.
Du kan trekke tilbake ditt samtykke på flere måter, for eksempel ta kontakt med
- helsepersonell på sykehuset
- den som står oppgitt som kontaktperson på samtykkeskrivet ditt
- registeret på PHA-registeret@ous-hf.no
-
på telefon 23 02 73 50
- brevpost. Se adresse under
Adresse for brevpost
Oslo universitetssykehus HF
Klinikk psykisk helse og avhengighet
Psykisk helse og avhengighetsregisteret
Ullevål sykehus, bygg 49
Postboks 4956, Nydalen
0424 Oslo
Vær forsiktig med å sende sensitiv informasjon om deg selv i en e-post. Skriv heller telefonnummer i e-posten og be oss om å ringe deg.
Du er også velkommen til å gi oss en tilbakemelding på hvordan vi kan forbedre oss.
Forskning gjennom helseregistre gir oss mulighet til å følge med på helsetilstanden i befolkningen, studere kvalitet på behandling, finne årsaker til sykdom, samt planlegge og styre helsetjenesten.
Informasjonen i forskningsregisteret skal brukes som grunnlag for framtidig forskning gjennom flere ulike forskningsprosjekter, først og fremst ledet av OUS. Alle forskningsprosjekter som søker om å få bruke informasjon fra registeret skal omhandle psykisk helse, rus- og avhengighetslidelser.
Hva studiene innebærer for deltakere, hvilke temaer forskerne undersøker, hvilke forskningsmetoder de bruker og hvor lenge studiene varer, vil være forskjellig fra studie til studie.
Alle studier må være godkjente før forskere får tilgang på informasjon fra registeret. Se avsnittet Forskning krever godkjenning under.
Oversikt over forskningsprosjekter
Vi vil legge ut informasjon på denne nettsiden om forskningsprosjekter som springer ut fra PHA-registeret.
Du finner også informasjon om prosjekter som bygger på bredt samtykke på nettsiden til NORSMI biobank under Prosjekter/aktiviteter.
Du kan også henvende deg til PHA-registeret for mer informasjon. Send e-post til PHA-registeret@ous-hf.no
Her kan du se prosjekter og aktiviteter som henter data ut fra PHA-registeret:
AkuSleep
- Forskningsansvarlig institusjon: Oslo universitetssykehus
- Tilhørighet: Akuttpsykiatrisk avdeling, Psykoseenhet 3, OUS
- Prosjektstatus: Avsluttet prosjekt
- Type prosjekt: Forskningsprosjekt på ett studiesenter
- Nettsidelenke: Fokus på søvn ved Akuttpsykiatrisk avdeling
- Kontaktperson: Ingrid Dieset
- Telefonnummer: 913 71 516
GenSUD: Unlocking Genetic and Trajectory Insights into Substance Use Disorders through Extensive Biobank Sampling
- Forskningsansvarlig institusjon: Oslo universitetssykehus
- Tilhørighet: Rusakuttmottaket, OUS
- Prosjektstatus: Under planlegging
- Type prosjekt: Forskningsprosjekt på flere studiesentre
- Kontaktperson/prosjektleder: Astrid Bjørnebekk
- Om prosjektet: Prosjektets hovedmål er å forbedre vår forståelse av årsakene til rusmiddellidelser. Vi har et spesielt fokus på sammenhenger mellom psykiske og kroppslige lidelser, samt genetiske faktorer.
Dersom du ikke ønsker at dine data benyttes i dette prosjektet, så ta kontakt med Astrid Bjørnebekk.
Krisepakke – Ullevålsmodellen for behandling av pasienter i krise
- Forskningsansvarlig institusjon: Oslo universitetssykehus
- Tilhørighet: Akuttpsykiatrisk avdeling, OUS
- Prosjektstatus: Pågående prosjekt
- Type prosjekt: Kvalitetsstudie
- Nettsidelenke: Krisepakke - Ullevålmodellen for pasienter i krise
- Kontaktperson: Ingrid Dieset
- Telefonnummer:22 11 84 35
Forskerne får kun tilgang til avidentifiserte data og tallmateriale fra mange deltagere.
Forskere som bruker data fra forskningsregisteret, får dermed ikke vite hvilke personer dataene gjelder. Det vil heller ikke være mulig å gjenkjenne deltakernes identitet verken i forskningen eller når resultater av forskningen formidles.
Forskere må ha godkjenning før de kan gjøre studier med informasjon fra forskningsregisteret.
Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, REK, må godkjenne alle forskningsprosjekter som skal bruke informasjon fra forskningsregisteret.
Avhengig av forskningsprosjektene, krever noen typer forskning godkjenning fra andre instanser i tillegg. For eksempel Norsk senter for forskningsdata (NSD) eller Statens legemiddelverk, samt godkjenninger i institusjonen(-e) som forskningen knyttes til.
Opplysninger om deltaker og behandling
Først må deltakeren gi sitt samtykke. Deretter kan informasjonen til registeret hentes både fra registreringer gjort av helsepersonell i vanlige journalopptegnelser og også eksempelvis spørreskjemaer besvart av personen selv.
Helseregistre
I tillegg kan registeret hente informasjon fra nasjonale registre, for eksempel Fødselsregisteret, Nasjonalt vaksinasjonsregister, Norsk pasientregister og det kommende nasjonale kvalitetsregisteret psykisk helsevern voksne og Pleie og omsorgsstatistikk. Her finner du en oversikt over offentlige helseregistre (helsenorge.no).
Prøver og analyser
Dersom en studie får godkjenning fra Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig etikk (REK) til det, kan også forskerne be om å undersøke vevsprøver, for eksempel en blodprøve, og analyser som er tatt i forbindelse med sykehusoppholdet.
Deltakeren kan også få et spørsmål om de vil gi en blodprøve, urin eller annet biologisk materiale til forskningen.
Deltakeren velger selv om hen svarer ja eller nei til dette.
PHA-registeret er et kommende register. Derfor vil denne nettsiden jevnlig oppdateres.
Har du innspill til nettsiden? Da kan du kontakte forskningskoordinator Marit N Olsen.