Lederslitenhet - slik tar du vare på deg selv i vintermørket

Travle dager, mørketid og forventninger fra både medarbeidere og pasienter er en kombinasjon som over tid kan føre til lederslitenhet og utbrenthet. Hva kan du gjøre for å ta bedre vare på deg selv gjennom den kalde og mørke vinteren?

En sliten kvinne sitter ved en pult

Foto: Adobe Express

1. Fokuser på ditt "hvorfor"

Husk hvorfor du ble leder i utgangspunktet. Fokuser på din visjon, verdier og mål. Dette kan gi deg den motivasjonen du trenger for å takle utfordringer og unngå lederslitenhet. Forskning viser at TSB-ledere føler seg dratt mellom sterke ideologier og lillebrorkomplekser. Da er fokus på hvorfor du ble TSB-leder alfa omega. Hold fokus, og gå for gull.

2. Grunnlaget legges når du ikke er på jobb

En av de viktigste måtene å unngå lederslitenhet på er å opprettholde en sunn balanse mellom arbeid og fritid. Sett grenser for arbeidstiden, logg av når du har fri, ta aktive pauser og tilbring kvalitetstid med familie og venner. Prioriter en tur i skogen, les en bok, dra på fisketur, se en dårlig film eller kanskje en helt annen aktivitet som bygger opp akkurat ditt mentale overskudd. Et boktips er «Begeistring! - om engasjerte medarbeidere og inspirerende ledere» av Melhus og Haugen.

3. Deleger deg til lavere skuldre

Er det bare du som kan gjøre alle arbeidsoppgavene dine? Å bære hele byrden alene gir kun høye skuldre og hodebry. Deleger noe av ansvaret til medarbeiderne dine, og la dem ta ansvar for sine oppgaver. Et stort pluss er at du gir medarbeiderne mulighet til å vokse og blomstre.

4. There’s no “I” i støttende team

Ha et støttende team rundt deg som du kan stole på. Ansett folk som utfyller dine, og hverandres, ferdigheter. Oppmuntre til åpen kommunikasjon og samarbeid ved å skape et trygt arbeidsmiljø hvor dere kan snakke om små og store utfordringer. Skap også noen ekstra arenaer for hygge i de mørkeste vintermånedene. Hva med å dra i gang en ukentlig fellestrening, dra på kino sammen eller servere gløgg i lunsjen? Ikke la vintermørket legge lokk på humøret.

5. Bli helt sjef på tidsstyring

Ikke alle lederoppgaver er en fest, men prokrastinering blir fort en tidstyv. Effektiv tidsstyring er avgjørende for å unngå overbelastning. Bruk verktøy som tidsplanlegging og oppgavehåndtering for å organisere arbeidsdagen din. Book gjerne inn tid i egen kalender for å få unna forefallende og administrativt arbeid. 

6. Ikke vær en kontrollfreak

Er du kontrollfreak? Unngå å mikroadministrere teamet ditt. Gi dem autonomi til å utføre oppgavene sine og bygge tillit til at de kan håndtere ansvar. Om du sliter med grubling og overtenking, kan vi anbefale appen Grubl, som kan lastes ned fra Google Play eller App Store.

7. Mental programvareoppdatering

Sitter du fast i rutinen? Det er ikke bare PC’en din som trenger en programvareoppdatering i ny og ne. Invester tid i egenutvikling, delta på kurs og workshops for å forbedre ferdighetene dine og holde deg engasjert.

8. Helsa først

Fysisk og mental helse er nøkkelen til å unngå lederslitenhet. Sleng inn en gåtur eller treningsøkt når du kan, spis variert og prioriter litt ekstra tid under dyna. Ikke nøl med å søke støtte fra en profesjonell hvis du sliter med stress eller angst.

9. Bli en proff grensesetter

Øv på å si nei. Som leder er det fristende å si ja til alt, men dette kan føre til overbelastning. Lær å sette grenser og si nei når du må.

10. Ta en pust i bakken når du er på jobb

Ta korte pauser gjennom arbeidsdagen for å gjenopplade, og oppfordre dine medarbeidere til det samme. Dette kan hjelpe deg med å unngå utmattelse og forbedre produktiviteten. Fyr av en dårlig vits på lunsjrommet eller ta en femminutter ute, spesielt hvis du er så heldig at du kan skimte sola.

Sist oppdatert 23.11.2023