Ekspertsykehuset

Ergoterapeutene fokuserer på delirium

Et nyttig hjelpemiddel i hverdagen rundt våre pasienter er nå tatt i bruk. Lommekortet ble laget som et svar på at mange ulike avdelinger har signalisert et behov for økt kunnskap om delirium.

Inger Austbø Johannessen, spesialergoterapeut, Medisinsk klinikk. Sonja Aune, ergoterapeutspesialist, Nevrologisk avdeling, Nevroklinikken, Marjorie van de Bunt, spesialergoterapeut, Fysikalsk medisin og rehabiliteringsavdeling, Nevroklinikken, Ingrid Kvinge Tande, ergoterapeut, Nevrologisk avdeling, Nevroklinikken og Bjørn Erik Neerland, overlege, postdoktor forsker, Phd, Geriatrisk avdeling, Medisinsk klinikk, Oslo universitetssykehus (OUS).
Publisert 13.03.2024
Brev

Foto: OUS

Lommekort for delirium er nå tilgjengelig i e-håndboken.

Kortet er nyttig i opplæring av nyansatte, men også for mer strukturert kartlegging og dokumentasjon i journal.

Vi er fire ergoterapeuter fra forskjellige avdelinger i OUS som har jobbet med utvikling av lommekortet i samråd med geriatere og andre faggrupper.

Verdens deliriumdag 2024

Foto: deliriumday.com

I anledning Verdens deliriumdag 2024 vil vi informere om at lommekort for delirium er tilgjengelig i e-håndboken.

Søk opp prosedyren «Delirium (akutt forvirring). Utredning og behandling.»

Lommekortet kan skrives ut i ønsket størrelse. Kortet beskriver symptomer og gir oversikt over tiltak. På baksiden er det anbefalte screeningverktøyet 4AT.

En underdiagnostisert tilstand

En vanlig tilstand, ofte underdiagnostisert og gir høye kostnader.

Delirium er en svært vanlig tilstand som sees hos 10-20 % av alle akutte innleggelser hos voksne.

Forekomsten øker med økende alder og alvorlighetsgrad av akutt sykdom.

Delirium gir komplikasjoner i form av funksjonstap, kognitiv forverring, økt mortalitet og lengre sykehusopphold.

Tekst, brev

Foto: OUS

Bruk lommekortet som en sjekkliste!

Hva er delirium og hvorfor oppstår delirium?

Delirium er en akutt påvirkning av oppmerksomhet og bevissthet.

Tilstanden har en tendens til å fluktuere, påvirker kognisjon og kan gi hallusinasjoner og vrangforestillinger.

Hypoaktive («stille» delirium) overses svært ofte.

Delirium utløses av en underliggende medisinsk eller kirurgisk tilstand og bedres som oftest når de utløsende årsakene blir behandlet.

Behandling med antipsykotika eller benzodiazepiner er ikke vist å forkorte et delirium.

Alle som er i kontakt med pasienten kan enkelt gjøre noe for å forebygge delirium

Forebygging av delirium er en tverrfaglig oppgave og foregår hele døgnet. Ikke-medikamentell tilnærming har god forebyggende effekt og gjelder også for pasienter som har utviklet delirium.

Tilpass kommunikasjon og stimuli for å trygge pasienten og unngå over- og understimulering.

Enkelt og tidsbesparende hjelpemiddel

Vi håper lommekortet kan være et enkelt og tidsbesparende hjelpemiddel, slik alle vet hvordan de kan bidra i møte med pasienter med, eller med høy risiko for delirium.

En person som pusser tennene

Foto: OUS

Normalisere døgnrytme med daglige aktiviteter.

Vi er spente og nysgjerrige og mottar gjerne tilbakemeldinger, slik at lommekortet kan forbedres og videreutvikles.

Kommenter gjerne under innlegget, eller ta direkte kontakt med oss. ingjo3@ous-hf.no, telefon 22 11 77 35

Geriatrisk avdeling ved OUS

Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering ved OUS

Nevrologisk avdeling ved OUS