Legg en plan med skole/barnehage
For at barn og foreldre skal føle seg trygge på skolen og i barnehage er det viktig å informere de som trenger å vite om sykdommen og eventuell tilrettelegging som må gjøres.
Det er opp til barnet/foreldrene å definere hvem som trenger å vite hva. Noen barn har behov for at alle vet, og noen vil helst at så få som mulig vet. Men det er viktig at de nærmeste kontaktpersonene (pedagogisk leder/ansatte i barnehagegruppen, kontaktlærer, helsesøster og lignende) er informert om sykdommen.
Ved oppstart av nytt barnehage/skoleår eller ved bytte av skole er det viktig å møte de aktuelle personene og lage en tiltaksplan. Hva gjør man hvis noe oppstår i barnehagen/skolen og hva skal man tilrettelegge for at barna skal ha det best mulig.
Under finner du punkter som kan være aktuelle for en tiltaksplan:
- Skal det være informasjon ut til andre foreldre/klassekamerater? Hvem gjør eventuelt dette?
- Er det digitale ressurser barnehage/skole kan benytte seg av for å lære mer om sykdommen?
- Hvordan tilrettelegge hverdagen for barna? Hvilke tilpasninger må gjøres for at barna kan delta på lik linje med andre barn ved for eksempel aktivitetsdager, gymtimer og lignende? (Eventuelt lage alternative opplegg sammen med andre barn der hvor det ikke er mulig med tilpasning).
- Være inne når det er for kaldt (avklar med behandler med tanke på klima der man bor).
- Ha en plass de kan trekke seg tilbake og hvile ved behov.
- Hva skjer hvis barnet får feber i barnehagen?
- Hvis barnet har smerter, hva gjør man? Smertestillende, varm dusj/omslag eller lignende?
- Kan man gi smertestillende i barnehagen/på skolen? Hva og hvor mye?
- Når kontaktes foreldre og hva kan barnehagen/skolen gjøre av tiltak først eller mens de venter på foreldre?
- Når må sykehus kontaktes direkte, er det kontaktinformasjon til sykehus som må videreformidles til barnehage/skole?
Informasjon til barnehage og skole om sigdcellesykdom
Sigdcellesykdom er en arvelig sykdom som innebærer uttalt fare for blodproppdannelse. Akutte forverringer av sykdommen innebærer blodpropp i blant annet beinmarg, milt, lunger og hjerne med raskt utviklende symptomer. Forverring karakteriseres av «kriser» hvor hovedsymptomer er intense smerter i bein, mage, bryst med senere utvikling av pusteproblemer og nedsatt allmenntilstand. Brystsmerter hos barn med sigdcellesykdom er en alarmtilstand hvor barnet skal vurderes i løpet av kort tid på sykehuset.
Barnehagen/skolen bør ha en plan for rask varsling av pårørende og iverksetting av transport av barnet til sykehus ved utvikling av krise eller alvorlige symptomer.
Barnet bør få være inne i temperert rom dersom det er veldig kaldt ute og på svært varme sommerdager. De ansatte må påse at det ikke blir for kaldt eller for varmt inne. Det blir derfor viktig å sørge for at vanlig krav til inneklima følges. Både overoppheting og frysing kan gi økt risiko for krise.
Ved feber over 38 skal barnet hjem, mens feber over 38.5 er grunnlag for sykehusinnleggelse.
Barnet vil trenge drikkeflaske tilgjengelig gjennom hele barnehage-/skoledagen og skal oppfordres til å drikke godt med vann. Det vil også medføre behov for hyppigere toalettbesøk enn hos andre barn.
Barnet vil på grunn av økt trettbarhet ha større behov for mindre pauser i løpet av barnehage-/skolehverdagen og bør tilbys hvile når man ser det er behov eller barnet selv ber om det.
Barnet kan oppleve fatigue (slitenhet) som følge av smerte og behandling. Det kan gi mindre motivasjon for læring. En smertekrise kan vare opptil 14 dager og medføre forbigående lærevansker og fravær.
Det anbefales å tilpasse aktiviteter som regnes som høyintensive, med stor fare for kontaktskader og som er veldig kondisjonskrevende, fordi det kan utløse krise. Barnet oppfordres imidlertid til moderat fysisk aktivitet tilpasset sykdomsbilde.