OUS beste norske i Newsweek-kåring

Oslo universitetssykehus får best plassering av de norske sykehusene, i kåringen av verdens 250 beste sykehus.

Publisert 01.03.2024

Det er Newsweek som sammen med Statista står bak en kåring av verdens beste sykehus, som er gjennomført hvert år siden 2019.

Årets kåring inkluderer data fra 2400 sykehus i 30 land. Landene er valgt ut basert på flere faktorer, som levestandard/forventet levealder, befolkningsstørrelse, antall sykehus og datatilgjengelighet.

I 2024-kåringen er 15 norske sykehus vurdert, og seks av dem har kommet med på listen over de 250 beste sykehusene i verden:

• Oslo universitetssykehus, som for øvrig er Europas største sykehus, ligger på 29. plass og har en score på 91,8 prosent.
  • Olavs havner på 138. plass, med en score på 88,1 prosent.
  • Haukeland universitetssjukehus – 151. plass og 79,6 prosent.
  • Universitetssykehuset Nord-Norge – 163. plass og 78,87 prosent.
  • Diakonhjemmet sykehus – 239. plass og 78,03 prosent.
  • Akershus universitetssykehus – 248 plass, med 77,99 prosent

I fjorårets kåring var OUS nummer 37.

Newsweek opplyser at poengsummen til hvert sykehus er basert på:

Nettbasert undersøkelse: som er sendt ut til 85.000 sykehusledere, leger og annet helsepersonell. Deltakerne ble bedt om å anbefale sykehus i sitt eget land så vel som i andre land. Anbefalinger til egen arbeidsgiver/sykehus var ikke tillatt.

Pasienttilfredshet: Analyser av offentlige data fra undersøkelser gjennomført blant pasienter etter innleggelse, der de har svart på hvor tilfredse de er.

Kvalitetsmålinger: Data om kvalitetsmål fra en rekke offentlige kilder, er samlet inn fra de fleste land. Disse varierer mellom landene, men eksempelvis dreier det seg om data om omsorgskvalitet for spesifikke behandlinger, data om hygienetiltak og pasientsikkerhet og data om antall pasienter per lege og per sykepleier.

Implementering av PROMs: Høsten og vinteren 2023 tok Newsweek og Statista kontakt med sykehus og gjennomførte en undersøkelse om implementering og bruk av Patient Reported Outcome Measures (PROMs), som er standardiserte spørreskjemaer utfylt av pasienter for å vurdere deres opplevelse og resultater, en innvirkning på den totale skåren til et sykehus.