Alvorlig infeksjon i øyet kan behandles raskere enn før

Noen får alvorlig infeksjon i øyet etter en øyeoperasjon. Risikoen for å bli blind er stor uten rask behandling. Nå kan en ny tilnærming til diagnostikk og behandling bidra til å redde synet.

Publisert 14.09.2022
Sist oppdatert 15.09.2022
Et par kvinner i hvite frakker
Kathrine Blom, ph.d.-kandidat og professor Ragnheidur Bragadottir. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Tekst: Elin Doeland, UiO.

Operasjoner i øyet går heldigvis stort sett bra. Men i noen tilfeller kan det komme bakterier inn i øyet under operasjonen. Da kan pasienten få en alvorlig infeksjon i øyet som kalles endoftalmitt. Dette er den komplikasjonen øyeleger frykter mest når de opererer, for eksempelvis grå stær. I verste fall kan øyeinfeksjonen føre til at pasienten blir blind.

Bilde av øyne med endoftalmitt

Bildene viser øyne med endoftalmitt, som er en alvorlig infeksjon i øyet. Endoftalmitt er den komplikasjonen øyeleger frykter mest når de operer, for eksempel grå stær. Risikoen for å bli blind er stor hvis pasienten ikke får rask behandling med antibiotika. Foto: Ragnheidur Bragadottir.

Det er derfor avgjørende at de som har fått en slik alvorlig infeksjon i øyet, diagnostiseres og behandles så fort som mulig. Behandlingen er at pasienten får antibiotika i øyet og at øyelegene fjerner pusset i øyet med et kirurgisk inngrep. I tillegg tar øyelegene prøver fra øyets innside til mikrobiologisk analyse. Vanligvis får pasienten antibiotika etter at prøvene er tatt.

​– Vi fant at 7 av 10 endoftalmitt-pasienter oppnår vesentlig synsbedring når de får antibiotikabehandling med én gang, og prøvene tas etterpå, sier ph.d.-kandidat og øyelege Kathrine Blom.

Hun er i ferd med å fullføre sin doktorgrad ved Det medisinske fakultet, UiO og er ansatt på Øyeavdelingen ved Oslo universitetssykehus.

​Den første prospektive studien av sitt slag internasjonalt

Professor Ragnheidur Bragadottir ved Øyeavdelingen ved Institutt for klinisk medisin og øyelege ved OUS, er en av Kathrine Bloms veiledere i doktorgradsarbeidet. Hun omtaler studien som en milepæl.

– Studien er en milepæl i behandlingen av endoftalmitt. Den er den første prospektive studien av sitt slag internasjonalt, sier professoren.

Godt samarbeid har vært viktig for å kunne gjennomføre studien.

​– Jeg vil berømme Avdeling for mikrobiologi ved Ullevål sykehus for et godt samarbeid. Det er de som har gjort det mulig for oss å ta PCR i tillegg til dyrkning på alle endoftalmitt-pasienter, sier Blom.

Les hele saken fra UiO:
Alvorlig infeksjon i øyet kan behandles raskere enn før​