OUS Innsikt
Når nøden blir hverdagen – arbeidet med multibrukere på AMK Oslo
Hver dag håndterer Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK Oslo) hundrevis av nødanrop fra en befolkning på 1,82 millioner innbyggere. De fleste handler om akutt sykdom eller skade som hjertestans, alvorlige ulykker og pustebesvær. Men en liten gruppe personer ringer langt oftere enn andre, gjerne flere ganger om dagen. De opplever et reelt behov for hjelp, men er ikke i behov av akuttmedisinsk bistand.

Foto: Anders Bayer, OUS
Gruppen kalles multibrukere, og arbeidet med dem er svært viktig både for å sikre riktig hjelp og samtidig bevare beredskapen for de som virkelig trenger den.

Foto: OUS
Når nøden ikke er akutt
Multibrukere utgjør en kompleks pasientgruppe med blant annet psykisk sykdom, rus, ensomhet og sosiale utfordringer. Flere eldre med økt omsorgsbehov eller mangelfull oppfølging i kommunen er også blant dem.
En person med alvorlig angst ringte 370 ganger til 113 på tre måneder. En annen, sosialt isolert og med selvskadende atferd utløste over 100 ambulanseoppdrag på ett år. Da kommunene tok et tydeligere ansvar og ga tettere oppfølging, sluttet begge å ringe 113.
Begge representerer pasienter i reel nød – men ikke i behov for akuttmedisinsk behandling.
AMK som siste sikkerhetsnett
For mange med langvarige sosiale og psykiske problemer, er AMK den eneste døgnåpne tjenesten som alltid svarer.
I 2023 ringte 25 pasienter over 6000 ganger til 113.
Uten vårt arbeid rundt multibrukere ville en medisinsk operatør ha sittet i over 52 vakter for å besvare disse 25 personene og det ville blitt opprettet anslagsvis 1000 ambulanseoppdrag på disse pasientene– alle med et allerede eksisterende behandlingsapparat rundt seg og kommunale tjenester på plass.
Avhengig av hvilken definisjon man bruker på en multibruker, ligger antallet på mellom 800-4300 personer. Det jobbes i dag aktivt med de 150 mest aktive pasientene.
For AMK Oslo og ambulansetjenesten er slike gjentatte henvendelser svært ressurskrevende. «Vi møter mennesker med ekte behov, men vi er ikke de rette til å hjelpe. Vår oppgave er å sikre at de får riktig hjelp uten å svekke beredskapen for andre».

Foto: Anders Bayer, OUS
Strukturert tverrfaglig samhandling og tiltaksplan er nøkkelen
Når en pasient registreres som multibruker på AMK, tar vi initiativ til samhandlingsmøter med pasientens behandlerapparat og andre relevante aktører - legevakt, fastlege, psykisk helse, kommunale tjenester og spesialisthelsetjeneste.
Målet er å formidle pasientenes behov slik at disse blir dekket samt å forankre en tiltaksplan for hvordan pasienten skal håndteres ved kontakt på 113. Planen registreres som spesialinformasjon i AMK-systemet og er tilgjengelig for våre operatører når pasienten ringer.
Den sikrer at pasienten opplever forutsigbarhet og blir møtt likt hver gang på legevakt og på 113 – uavhengig av hvilken operatør som svarer.
Månedens innovasjonsprosjekt i OUS
«Arbeidet med multibrukere er et samarbeid på tvers av nivåer. Nødmeldetjenesten handler ikke bare om å svare raskt, men å svare riktig. Å finne balansen mellom empati og grensesetting».
Oftest innebærer planen at samtalen raskt overføres til lokal legevakt, som videre har sin egen oppfølgingsplan. AMK Oslo samarbeider med 17 legevakter i regionen, og erfaringene viser tydelig effekt: færre samtaler, færre unødige ambulanseutrykninger og bedre oppfølging for pasienten.
«Dette handler ikke om å avvise pasienten, men å sørge for at hjelpen gis på riktig nivå. Slik opprettholder vi både menneskelig verdighet og samfunnets beredskap»
Målrettet innsats gir resultater
Erfaring og tall fra AMK Oslo viser at systematisk samarbeid og bruk av spesialinformasjon gir gode resultater, både for pasientene og for tjenesten. Flere pasienter får nå tettere oppfølging fra kommunale tjenester eller spesialisthelsetjenesten, og slutter å ringe 113.
For pasientene betyr det bedre livskvalitet.
For AMK og ambulansetjenesten betyr det frigjorte ressurser ved reduksjon i antall unødige nødsamtaler og ambulanseoppdrag, og lavere belastning på personellet. For sykehusene betyr det færre innleggelser.
Arbeidet med multibrukere er blitt en naturlig del av AMK Oslo sitt samfunnsoppdrag: å bruke ressursene der de trengs mest og å møte alle med respekt, også når nøden ikke er akutt.
«Håndtering av multibrukere er en nasjonal utfordring. Arbeidsmetodikken er blitt presentert på mange helsearenaer og for de andre 15 AMK sentralene og mange av landets legevakter. Vi er stolte over å være ledende i arbeidet med å ha fokus på denne pasientgruppen».
Støtte til prosjektet
AMK Multibruker-prosjektet har mottatt støtte fra HSØ Tjenesteinnovasjon, OUS Innovasjonskonkurranse 2025 og fra Helsefellesskapet Oslo med totalt 900 000,-, og er månedens innovasjonsprosjekt i november 2025.
AMK Multibrukerprosjektet tar tak i en viktig utfordring og vil kunne bidra sterkt til at pasienter med kritisk tilstand ikke blir stående i telefonkø, at pasienter får riktig behandling og at helsepersonellet får optimalisert tidsbruken. Prosjektet er kimen til etablering av en ny standard for alle AMKene sin håndtering av multibrukere.
Det pågår nå et innsiktsarbeid med AMK Oslo, Oslo Legevakt og kommunehelsetjenesten i Oslo hvor det fokuseres på blant annet datadeling og samhandling rundt denne pasientgruppen.
Multibrukere på AMK: – 25 pasienter ringte 6000 ganger
Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) - Oslo universitetssykehus HF