Ekspertsykehuset

Blodets alder påvirker aldringsprosesser i kroppens celler

Det viser en ny studie utført ved Oslo universitetssykehus. Denne nye kunnskapen er grunnlaget for utvikling av en ny type behandling for Alzheimers sykdom som nå skal utprøves ved OUS.

Petter Holland, forsker ved Avdeling for mikrobiologi, Klinikk for laboratoriemedisin (KLM), Oslo universitetssykehus (OUS).
Publisert 05.03.2024
Sist oppdatert 07.03.2024
En mann i labfrakk

Foto: Lars Petter Devik, OUS

Blodet er kroppens transportvei for å fordele næring og signalstoffer mellom organene. For rundt femti år siden oppdaget forskere at alderen på blodet påvirker organenes helse i forsøksdyr.

Om en eldre mus får blod fra en ung mus er det en tydelig forbedring i funksjonen til mange organer, forsinkede aldringsprosesser og forlenget levetid for den eldre musen. I den motsatte situasjonen der en ung mus får blod fra en eldre mus forverres helsen og alders-relaterte sykdommer og død inntreffer tidligere.

Disse eksperimentene har vært en hjørnestein i moderne forskning på aldringsprosesser og hvordan aldring bidrar til sykdom, til tross for at kunnskapen hittil har vært begrenset til forsøksdyr. Det er foreløpig uvisst om alderen på menneskers blod også påvirker aldringsprosesser i organene og derved alders-relaterte sykdommer som demens.

En mann i hvit frakk

Foto: Lars Petter Devik, OUS

Petter Holland.

Blodets alder påvirker cellene

For å lære mer om hvordan blod i mennesker påvirker cellenes aldringsprosesser studerte vi blodcellene fra pasienter som har gjennomgått beinmargstransplantasjon. Dette er en medisinsk prosedyre som overfører blodceller fra en donor til en mottager. Mottageren vil da leve med de donerte blodcellene i kroppen over mange år.

Vi studerte blodceller fra en pasientgruppe i Norge tilknyttet OUS og en pasientgruppe i Tyskland.

Målinger av aldring i cellene avslørte at blodceller som lever i en eldre kropp har raskere aldringsprosesser enn blodceller som lever i en yngre kropp. Dette er det første beviset på at alderen på blodet i mennesker, som kjent fra forsøksdyr, påvirker cellenes aldringsprosesser.

Utviklet en ny behandlingsmetode
Resultatene fra denne studien ble nylig publisert i det internasjonalt anerkjente tidsskriftet Aging Cell. Denne kunnskapen var grunnlaget for utvikling av en ny type behandling for sykdommer som forårsakes av aldringsprosesser, for eksempel Alzheimers sykdom.

Behandlingen innebærer en foryngelse av blodets væske (blodplasma) i eldre individer diagnostisert med et tidlig stadie av Alzheimers sykdom. Foryngelsen oppnås ved å fullstendig erstatte pasientens blodplasma med blodplasma fra en ung og frisk donor.

Denne behandlingen er nå under utprøvning ved OUS som en pilotstudie der vi kartlegger behandlingens virkninger og bivirkninger.

Prosjektet kalles Plasmastudien og er finansiert av amerikanske Impetus Grants og norske Nasjonalforeningen for Folkehelsen.

Vi tror denne behandlingen kan bremse aldringsprosesser i deler av kroppen som bidrar til utviklingen av Alzheimers sykdom, og derved gi disse pasientene lenger levetid med god kognitiv funksjon.

Blodplasma – tilgang og nytte

Den fullstendige utskiftningen av blodplasma krever tilgang på blodplasma fra unge friske donorer og Plasmastudien gjennomføres i samarbeid med Blodbanken ved OUS.

På sikt er det et mål for oss å kunne gjennomføre en tilsvarende behandling uten å være avhengig av donor blodplasma. For å oppnå dette målet vil vi gjennomføre analyser av ungt og gammelt blodplasma for å finne hvilke komponenter som gir positiv effekt for pasientene.

Det kan da bli mulig å fremstille disse molekylene for å gi til pasientene i en ny type behandling som ikke er avhengig av donor blodplasma. Disse molekylære undersøkelsene er finansiert av Nasjonalforeningen for folkehelsen og vil gjennomføres i parallell med Plasmastudien.

I Trondheim ved St. Olavs Hospital gjennomføres det en studie (kalt ExPlas) der Alzheimers sykdom pasienter får ukentlige injeksjoner av blodplasma som er tatt fra topptrente friske individer like etter trening. Det finnes gode bevis fra forsøksdyr som støtter både den fullstendige utskiftningen av blodplasma vi skal gjennomføre i Plasmastudien og tilsetningen av treningsplasma som gjøres i ExPlas.

Veien videre

Vi er nå i gang med pilotstudien av denne behandlingen og søker unge friske menn (vi jobber mot å også kunne inkludere kvinner) 18-25 år til å donere blodplasma. Vi rekrutterer også pasienter.

Vi forventer å bli ferdig med pilotstudien i løpet av første halvår 2024. Dersom erfaringene fra pilotstudien er positive vil vi gjennomføre en større studie for å dokumenter virkningen av behandlingen på å forsinke utviklingen av demens.

Nesten alle sykdommer som truer vår helse og velvære har kraftig økt forekomst hos de eldre. Det er kun de siste årene at vi har tilstrekkelig kunnskap om aldringsprosesser for å kunne utvikle behandlinger som er målrettet mot aldring.

Vi tror plasmautskiftningen vi gjør i Plasmastudien kan bli en av de første behandlingene som er målrettet mot aldring.

Dette kan ha stor nytte for pasienter ved å forsinke utviklingen av sykdom, og derved bidra til å gi eldre flere friske leveår.

Referanser:

Epigenetic aging of human blood cells is influenced by the age of the host body

Plasmastudien ved OUS

Blodbanken i Oslo