Eksponering med responsprevensjon (ERP) for barn og unge

Eksponering med responsprevensjon (ERP) er en effektiv behandlingsmetode ved tvangslidelser. ERP innebærer å eksponere/utsette seg for ubehagelige situasjoner. Ved å øve på dette kan man lære å mestre ubehaget ved å tolerere angsten og la være å utføre tvangshandlinger. Behandlingen forutsetter at du er motivert for dette og blir utført i kombinasjon med kognitiv terapi.

Før

Du må være motivert for å ta imot denne typen behandling. Det må være tilstrekkelig plass i hverdagen din til å ha nok tid og søkelys på behandlingen, noe som i en periode kan gå ut over deltakelse i skole og andre aktiviteter og oppgaver.

Under

I behandlingen lager du eksponeringsoppgaver sammen med terapeuten din. Du gjennomfører oppgavene sammen med terapeuten og alene (eventuelt sammen med foreldre), enten på terapikontoret, hjemme hos deg selv eller andre steder hvor det er nyttig å jobbe med tvangen. Gjennom dette skal du lære deg å ikke la tvangen (OCD-en) få styre hverdagen din.

Vanligvis går behandlingen over tre måneder med inntil 14 behandlingsmøter. Behandlingen er som regel individuell, men ofte er det helt nødvendig med informasjon og deltakelse av foresatte/pårørende.

Behandlingstimene varer i 45 – 90 minutter, 1-2 ganger ukentlig. Mellom timene får du i oppgave å trene videre på det du har lært. OCD-behandleren fungerer som en personlig trener, og gir deg konkret hjelp til å gjennomføre behandlingen på den måten som er mest effektiv og nyttig. 

Dersom du allerede får behandling for andre lidelser enn tvang, eller det viser seg å være behov for det, blir du vanligvis fulgt opp av en annen behandler underveis eller i etterkant av OCD-behandlingen.

Etter

Det er viktig å fortsette å bruke det du har lært i behandlingen. Mot slutten av terapiforløpet vil vi snakke sammen om hvordan du kan redusere faren for tilbakefall.

Mange behandlingssteder har en oppfølgingsperiode etter behandling hvor du trener på egenhånd og møter til enkeltstående oppfølgingstimer, for eksempel tre og seks måneder etter behandling.

Kontakt

  • Kontakt Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA)

    Oppmøtested

    Bygg 28, Portnerboligen

    Adresse

    Sognsvannsveien 21
    0372 Oslo

    Transport

    ​Kollektivtrafikk til Gaustad sykehus

    Det går både trikk, buss og T-bane til Rikshospitalet.

    Trikken stopper rett utenfor Rikshospitalets hovedinnganger. Derfra er det ca. 8 minutters gange til Gaustad sykehus.  

    Bussen stopper på Ring 3. Derfra er er det ca. 15 minutters gange til Gaustad sykehus.

    T-banen stopper på Forskningsparken og Gaustad. Derfra er det hhv ca. 10 og 15 minutters gange til Gaustad sykehus. 

    Se ruter.no for ruteopplysninger.

    Praktisk informasjon

    Du finner sykehusapoteket i Vestibylen like ved hovedinngangen. 
     
    Åpningstidene for publikumsavdelingen er
    • mandag til fredag kl. 08.00–17.00
    • lørdag kl. 10.00–14.00
    Det kan forekomme avvik i åpningstider i forbindelse med høytider. Se apotekets egne nettsider.​

    ​Kontakt​

    • Telefon: 23 07 34 09
    • Fax: 23 07 34 11​

    Det er fri, kodeløs internettilgang på sykehuset.

    Biblioteket har en PC med internettilgang som er tilgjengelig for pasienter/pårørende

    Café Årstidene er et spisested for pasienter, ansatte og andre gjester. Kaféen er arbeidstreningssted for pasienter på sykehuset og en del av det ergoterapeutiske behandlings- og rehabiliteringstilbudet ved OUS, Klinikk psykisk helse og avhengighet.

    Åpningstider​​​​

    Tirsdag til torsdag kl. 11.00 til 13.00.

    På mandag og fredag holder kaféen stengt.

    Kontakt​​​

    Telefon: 22 92 35 69 eller 22 92 35 70  

    Besøksadresse​

    Sognsvannsveien 21

    Gaustad sykehus, bygg 7

    0320 Oslo

    ​​Kart over Gaustad sykehus i PDF (ehandboken.ous-hf.no).​ 

    Det er etablert parkeringsplasser for besøkende ved bygg 10 og 19 på Gaustad. Det er i tillegg parkeringshus på området sør for Gaustad (rundt 300 meters gange). Det finnes dedikerte plasser merket for forflytningshemmede på begge områdene, i tillegg til enkelte plasser nær inngangen foran andre bygg – se skilter.
    Parkering i parkeringshuset (Rikshospitalet p-hus) er å anbefale dersom du ønsker å stå trygt/tørt over lengre perioder.

    Parkeringsplassene ved Gaustad sykehus er avgiftsbelagte. Avgiftstid er 24 timer alle dager.

    Betalingsmuligheter parkering

    Du kan velge om du vil betale med kort, mynt eller via EasyPark sin mobiltelefonløsning.

    Sykehuset anbefaler at de som skal parkere benytter seg av etterskuddsvis betaling eller betaling med mobiltelefon fordi det ikke alltid er like lett å beregne hvor lang tid sykehusbesøket vil ta.

    Etterskuddsvis betaling

    Ved etterskuddsvis betaling kan du ved hjelp av betalingskort (for eksempel VISA kort) reservere et beløp på parkeringsautomaten. Dersom du ikke bruker opp parkeringstiden, blir resten av beløpet refundert. 

    1. Trekk betalingskortet i betalingsautomaten.
    2. Reserver et beløp.
    3. Når du avslutter besøket, trekker du betalingskortet igjen (det samme som først benyttet) i betalingsautomaten (den samme betalingsautomat som først benyttet) og du blir logget ut.

    Fordelen med denne ordningen er at du hverken betaler for mye parkeringsavgift eller risikerer at parkeringstiden løper ut på grunn av forsinkelser.

    Parkeringstid kan kjøpes ved automaten eller ved bruk av EasyPark-app (EasyPark tar 15 prosent​ tillegg for bruk av deres app). EasyPark SMS tjeneste; transaksjonsavgift 3 prosent minimum 2 kr (se beskrivelse på automat).

    ​​​Priser 2023

    • 46 kr per time
    • 290 kr per døgn
    • 975 kr per uke​

    Gaustad sykehus, EasyPark-kode: 3005

    Gjelder alle dager og hele døgnet.

    Elbiler

    Det finnes per dags dato ingen parkeringsplasser med mulighet for å lade elbiler på Gaustad sykehus.

    Kontakt

    Generelle henvendelser:

    Klage​

    Klage på kontrollsanksjon kan legges inn via ous.parkering.info eller per brev til:

    Oslo universitetssykehus HF
    Oslo Sykehusservice
    Postboks 4956 Nydalen
    0424 Oslo

    Merk Kontrollsanksjon – Parkering.

    Fra 1. januar 2017 håndheves OUS parkeringsområder etter Parkeringsforskriften av 18. mars 2016 nr. 260.

    ​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

    Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

    Les mer om tolk og Tolkesentralen.

    Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

    Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

    Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

    Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

    Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

    Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

    Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.

  • Kontakt BUP Oslo Nord

    Oppmøtested

    Resepsjon i hovedinngangen,
    Gjerdrums vei 21.

    Gjerdrums vei 21

    Gjerdrums vei 21

    0484 Oslo

    Transport

    Sjekk reisealternativ til Gjerdrums vei 21, 0484 Oslo på www.ruter.no

    Det finnes et begrenset antall parkeringer for pasient / pårørende som har avtale. Parkeringsoblat fås i resepsjonen.

    Betalingsparkering alternativ mellom 08:00-16:00, gratis mellom 16:00 – 08:00. Betaling via automat, Apcoa Flow 9392 Gjerdrumsvei 16, P-tak, Gjerdrums vei 16B, 0484 Oslo eller Easypark kode 9392

    Takst per 01.12.2023

    • 56 kroner per time
    • 350 kroner i maks døgnpris

    ​Etter 1. september 2019 vil alle pasienter som møter til behandling i psykisk helsevern og/eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling bli inkludert i pakkeforløp.

    Les mer på siden om pakkeforløp og koordinatorfunksjonen​.​

    Praktisk informasjon

    ​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

    Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

    Les mer om tolk og Tolkesentralen.

    Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

    Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

    Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

    Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

    Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

    Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

    Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.

  • Kontakt BUP Oslo Syd

    Oppmøtested

    Resepsjonen i 1.etg
    Foto av Mortensrudbygget

    OUS Mortensrud

    Helga Vaneks vei 6

    1281 Oslo

    Transport

    ​Det går både t-bane og busser til OUS Mortensrud. Se www.ruter.no for ruteinformasjon.

    ​Etter 1. september 2019 vil alle pasienter som møter til behandling i psykisk helsevern og/eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling bli inkludert i pakkeforløp.

    Les mer på siden om pakkeforløp og koordinatorfunksjonen​.​

    Praktisk informasjon

    ​Det finnes et par parkeringsplasser i tilknytning til bygget som er forbeholdt pasienter. Parkeringsplassene er ikke avgiftsbelagt, men parkeringsbevis for 2 timer må hentes i hovedekspedisjonen.

    Alternative parkeringsmuligheter: Mortensrud Torg innendørs (inntil 2 timer gratis – etter det mot betaling). Parkering ved Mortensrud T-bane/Senter Syd – inntil 3 timer gratis cirka 500 meter unna.

    ​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

    Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

    Les mer om tolk og Tolkesentralen.

    Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

    Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

    Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

    Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

    Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

    Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

    Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.

    Avbestille på helsenorge.no​

    Hvis du har fått innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du nå sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din. ​​Foresatte (med foreldreansvar) til barn under 16 år kan gjøre dette på vegne av barna. ​

    Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du i stedet for å ringe til sykehuset kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din.

    Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.

    Tjenesten er tilgjengelig for alle som har samtykket til full tilgang på helsenorge.no og har registrert seg som bruker der. 

    Ringe for å avbestille

    Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din.

    Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å

    Sikker kan​​al for kontakt med sykehuset

    Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.