Fikk Legeforeningens ærespris for infeksjonsmedisin og mikrobiologi

Avdelingsleder for Avdeling for mikrobiologi Fredrik Müller ble tildelt Legeforeningens ærespris for infeksjonsmedisin og mikrobiologi i forrige uke under årets Vårmøte i Trondheim.

Publisert 16.06.2023

FM 2.jpg

Fikk pris: Avdelingsleder for Avdeling for mikrobiologi Fredrik Müller fikk Legeforeningens ærespris for sitt viktige arbeid innen infeksjonsmedisin og mikrobologi. Foto: Lars Petter Devik.

Prisen deles ut til en infeksjonsmedisiner/mikrobiolog som gjennom forskning eller praktisk arbeid har gjort en betydelig innsats for kartlegging, forebygging, diagnostikk og/eller behandling av infeksjonssykdommer i Norge eller i utlandet. I pris- og stipendkomitéens begrunnelse ble det bl.a. påpekt at:

Fredrik har bistått med viktige bidrag til forskning blant annet innen HIV, CMV, SARS-CoV2, antibiotikabruk og invasive soppinfeksjoner. I forbindelse med SARS-CoV2-pandemien imponerte han med sin kapasitet til å håndtere både oppbygging av pandemilab og tilrettelegging for forskning.

- Det er betryggende å ha med en så kunnskapsrik fagperson og stødig leder når det stormer som verst. Jeg var aldri i tvil om at Fredrik og hans avdeling kom til å klare å levere på de oppdragene klinikken fikk, og jeg er veldig glad for at han blir anerkjent for hans innsats innenfor dette viktige fagfeltet. Gratulerer, sier klinikkleder Andreas Matussek.

I begrunnelsen trekkes det også frem at Fredrik er en særdeles kunnskapsrik fagperson og en uovertruffen læremester i tillegg til et omsorgsfullt medmenneske. Han har vært en viktig person i det norske mikrobiologiske miljøet, og det er veldig mange også utenfor prisvinnerens eget laboratorium som setter stor pris på ham.