Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Derfor vekker norsk slagbehandling internasjonal interesse

Både forekomst og dødelighet etter hjerneslag er omtrent dobbelt så høy i Polen som i Norge.

Tekst og foto: Ivar Greiner.
Publisert 26.06.2026
En gruppe mennesker som går ned en trapp

Foto: Ivar Greiner, OUS

Den 24. juni 2026 fikk den polske helseministeren, Jolanta Sobierańska-Grenda, demonstrert hele slagsløyfen ved Oslo universitetssykehus. Her i samtale med overlege Rajiv Advani.

Mens Norge har rundt 51 slag per 100 000 innbyggere årlig, ligger Polen på over 110. Tilsvarende er dødeligheten etter hjerneslag nær dobbelt så høy i Polen som i Norge.

Hjerneslag er en av de største årsakene til død og funksjonstap i Europa, men belastningen varierer betydelig mellom land.

God organisering redder flere liv

Disse forskjellene forklares ikke først og fremst av medisinsk teknologi, men av hvordan helsetjenestene er organisert. I Norge er slagbehandling utviklet som én sammenhengende slagsløyfe, der pasientene raskt identifiseres prehospitalt, det er god kommunikasjon mellom prehospitale og inhospitale tjenester, pasienter behandles i slagenhet og følges videre gjennom strukturert rehabilitering og oppfølging.

Stor forbedring

Ved Oslo universitetssykehus (OUS) er denne modellen særlig videreutviklet siden 2019. Før 2019 var det store forskjeller i tilbud innen slagbehandling i Oslo. I dag behandles hjerneslag i et sammenhengende system, en slagsløyfe, “en dør inn” inn til sykehus og en tett samhandling med kommunehelsetjenesten.  Kvaliteten følges løpende gjennom Norsk hjerneslagregister, som gir grunnlag for å sammenligne resultater, identifisere forbedringsområder og justere praksis over tid.

I mange europeiske land, inkludert Polen, er slagbehandlingen mer fragmentert, og bruken av nasjonale kvalitetsregistre mindre systematisk. Det gir større variasjon i behandling og dårligere samlet resultat for pasientene.

Det er i dette bildet interessen for den norske modellen må forstås. Den 24. juni 2026 fikk den polske helseministeren, Jolanta Sobierańska-Grenda, demonstrert hele slagsløyfen ved Oslo universitetssykehus.

Slagsløyfen

Videre presenterte Rajiv Advani (til venstre på bildet over) slagmottaket.

Vertskapet og besøket var veldig fornøyde. Den polske helseministeren inviterte Oslo universitetssykehus på gjenvisitt.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde

Foto: Ivar Greiner, OUS

Lege Karoline Sundsvoll, overlege Svein Håkon Ingebretsen, (den polske ambassadøren), viseadministrerende direktør Anders Mohn Frafjord, den polske helseministeren, Jolanta Sobierańska-Grenda, seksjonsleder Else Charlotte Sandset, (fra polsk departement), avdelingsleder Mathias Toft og statssekretær Usman Mushtaq.