Johanna Olweus & The Matchmakers

260 millioner kroner til kreftforskning

Hver annet år lyser verdens største kreftforeninger ut konkurransen "Cancer Grand Challenges". For første gang er en forsker fra Norden med på et av vinner-teamene.

Publisert 02.04.2024
Sist oppdatert 08.04.2024
En kvinne som sitter ved et skrivebord

Foto: Universitetet i Oslo

Hver annet år lyser verdens største kreftforeninger, den britiske "Cancer Research UK" og amerikanske "National Cancer Institute" ut konkurransen "Cancer Grand Challenges". I 2023 sendte 178 forskerteam fra hele verden, med tusenvis av forskere bak, inn sine aller beste ideer.

I London denne måneden ble 5 vinnere kåret. For første gang var en forsker fra Norden med på et av vinner-teamene, nemlig professor Johanna Olweus. Med seg har hun forskere i verdensklasse innen felt som bioteknologi, genetikk og kunstig intelligens. Sammen får de nå 260 millioner kroner til å løse en av kreftforskningens største utfordringer.

Olweus er professor og leder for Seksjon for kreftimmunologi på Institutt for kreftforskning ved Kreftklinikken ved Oslo universitetssykehus.

I denne lille filmen beskriver Johanna prosjektet sitt - og hva hun håper vil bli utfallet av denne forskningen etter noen år.