
Årsrapport 2024
Årsberetning og årsregnskap. Oslo universitetssykehus HF.
Årsberetning og årsregnskap. Oslo universitetssykehus HF.
Året 2024 var preget av både store muligheter og krevende utfordringer. Innflyttingen i nye sykehusbygg har gitt en unik anledning til å forbedre pasientbehandlingen, styrke faglig utvikling og forskning, samt skape et bedre arbeidsmiljø gjennom mer effektive arbeidsprosesser. For å realisere disse gevinstene er det avgjørende å iverksette nødvendige strukturtiltak, tilpasse organiseringen og utvikle arbeidsprosessene i forkant av innflytting.
OUS 2.0, lansert høsten 2023, har markert et betydelig taktskifte i hvordan Oslo universitetssykehus HF ledes, organiseres og styres. Det økte ansvaret og beslutningsmyndigheten i lederlinjen har gitt lederne bedre forutsetninger for å drive endringsarbeid og skape en mer fleksibel og tilpasningsdyktig organisasjon. Endringene har styrket ledernes evne til å gjennomføre nødvendige omstillinger, prioritere og sikre en mer målrettet og effektiv drift nærmest pasienten.
Helseforetaket står samtidig overfor en økonomisk ubalanse som krever omfattende tiltak for å sikre bærekraftig drift innen 2027. Dette innebærer målrettede effektiviseringer, tilpasning av arbeidsprosesser og en gjennomgang av ressursbruk på tvers av klinikker og fagområder. For å sikre en koordinert og bærekraftig utvikling, har Oslo universitetssykehus HF i 2024 utarbeidet et Veikart (vedtatt på nyåret 2025). Veikartet er tett koblet til Utviklingsplan 2040, helseforetakets langsiktige strategi, og sikrer samordning mellom nye sykehusbygg, organisatoriske endringer og faglig og økonomisk bærekraftig drift. Gjennom veikartet legger Oslo universitetssykehus HF føringer for digitalisering, standardisering av arbeidsprosesser og investeringer i teknologi som gir økt kvalitet og effektiviserer sykehusdriften. Omlegging av arbeidsprosesser i de nye sykehusene er avgjørende for å realisere de forutsatte gevinstene av moderniseringen.
I tillegg vil samfunnsutviklingen, med en aldrende befolkning og økende mangel på arbeidskraft, ha en stor innvirkning på helseforetakets videre arbeid. Dette stiller høye krav til riktig og god pasientbehandling, effektivt samarbeid med kommunesektoren, innføring av arbeidsbesparende teknologi, tydelig oppgavedeling og et godt arbeidsmiljø. Nordic University Hospital Alliance (NUHA) er et styrket partnerskap med de norske universitetssykehusene som vil bidra til innsikt om mer effektiv ressursbruk, forskning og utvikling, og gjøre helseforetaket bedre rustet til å møte felles utfordringer i helsetjenesten. For å møte disse utfordringene er det i tillegg helt avgjørende å beholde, utvikle og tiltrekke den kompetansen foretaket er avhengig av. Derfor er det stor oppmerksomhet på tiltak som sikrer at Oslo universitetssykehus HF er en attraktiv og bærekraftig arbeidsplass for fremtiden.
Oslo universitetssykehus HF har en kapasitet på 1 799 sengeplasser, hvorav 339 er innen psykisk helsevern. Helseforetaket disponerer 92 operasjonsstuer og 60 intensivplasser. Den samlede omsetningen utgjør 31,75 milliarder kroner.
Norsk helse- og omsorgstjeneste står overfor omfattende demografiske endringer og økende mangel på arbeidskraft, spesielt innen spesialisert personell, utfordringer som allerede gjør seg gjeldende ved Oslo universitetssykehus HF. For å møte utfordringene vil blant annet arbeidsbesparende teknologi spille en sentral rolle i årene fremover.
Norsk helse- og omsorgstjeneste står overfor omfattende demografiske endringer og økende mangel på arbeidskraft, spesielt innen spesialisert personell, utfordringer som allerede gjør seg gjeldende ved Oslo universitetssykehus HF. For å møte utfordringene vil blant annet arbeidsbesparende teknologi spille en sentral rolle i årene fremover.
Helseforetaket har betydelige muligheter til bedre pasientbehandling og modernisere arbeidsprosesser gjennom seks store byggeprosjekter, hvorav to bygg er tatt i bruk. Omlegging av arbeidsprosessene i de nye sykehusene vil krever store endringer i forkant av at de står klare, for at helseforetaket skal sikre at forutsatte gevinster hentes ut. Parallelt må klinikkene finansiere en mer kapitalintensiv drift, noe som krever omfattende omstillinger.
Høsten 2023 startet Oslo universitetssykehus HF arbeidet med OUS 2.0, en ny strategisk retning for ledelse, organisasjonsutvikling og virksomhetsstyring. Strategien innebærer et taktskifte, med vekt på å styrke ledernes evne til omstilling og skarpere prioritering gjennom forsterket ansvar og beslutningsmyndighet i lederlinjen.
Ledere og ansatte nærmest pasientbehandling har fått større handlingsrom for å ta beslutninger og gjennomføre nødvendige endringer. OUS 2.0 medfører også strukturelle endringer, blant annet forbedrede arbeidsprosesser og organisering for bedre pasientbehandling og mer effektiv drift.
Virksomhetsstyringen tilpasses for å støtte klinikkenes omstillingsarbeid, med mindre omfattende styring og kontroll, men tydelige krav på sentrale områder. I 2024 er det gjennomført organisasjonsendringer og forenklinger i styringssystemet for å øke gjennomføringskraften og møte fremtidige utfordringer.
Gjennom OUS 2.0 har det vært en styrket satsning på ledelse, kombinert med tiltak for bedre styring og organisasjonsutvikling. I 2024 har helseforetaket hatt et tydelig fokus på å sikre at klinikkene løser sine oppdrag innenfor fastsatte budsjettrammer. Omstillinger og tiltak for mer effektiv drift har blitt gjennomført i klinikkene gjennom såkalte tiltakskort. Det har også vært en prioritert oppgave å ta i bruk det nye klinikkbygget på Radiumhospitalet, inkludert ny organisering og forberedelser til protonbehandling.
I tillegg har helseforetaket arbeidet for å realisere gevinster fra den nye Storbylegevakten, som ble tatt i bruk høsten 2023. Ressursene er blitt utnyttet mer fleksibelt på tvers av enheter og klinikker, blant annet i forbindelse med sommerdriften. Økt operasjonskapasitet har vært et viktig mål, sammen med en omorganisering av den sentrale staben for å skape en mer helhetlig, effektiv og støttende funksjon for klinikkene.
Pasientbehandlingen i 2024 har vært preget av behovet for å øke aktiviteten og tilbudet til pasientgrupper som fortsatt har for lange ventetider etter økningen under pandemien. Innen utvikling av behandlingen skjer det store framskritt innen persontilpasset medisin, digitalisering og kunstig intelligens (KI).
Pasientbehandlingen i 2024 har vært preget av behovet for å øke aktiviteten og tilbudet til pasientgrupper som fortsatt har for lange ventetider etter økningen under pandemien. Innen utvikling av behandlingen skjer det store framskritt innen persontilpasset medisin, digitalisering og kunstig intelligens (KI).
Oslo universitetssykehus HF har fått på plass en regional radiologi løsning, samt et regional multimediaarkiv, som nå breddes ut i de kommende år i resten av Helse Sør-Øst. Oslo universitetssykehus HF tester nå ut fire CE-godkjente KI-verktøy innen radiologi og nukleærmedisin, med mål om implementering i klinisk praksis i 2025. Samtidig utvikles løsninger for å effektivisere arbeidet i den elektroniske pasientjournalen, blant annet gjennom automatiske sammendrag av pasienthistorikk og epikriser, som skal frigjøre tid til pasientbehandling.
Oslo universitetssykehus HF samler inn store mengder helsedata fra kilder som elektronisk pasientjournal, kurvesystemer, radiologi- og laboratoriesystemer samt sensorteknologi. Disse dataene varierer i struktur, men de medisinske kvalitetsregistrene inneholder i større grad sammenstilte og kuraterte data. For å utnytte helsedata mer effektivt til styring av virksomheten, kvalitetsarbeid og forskning må data struktureres, standardiseres og gjøres mer tilgjengelige.
Dette krever videreutvikling av datakilder, digitale verktøy og bedre samkjøring mellom ulike registre og funksjoner. Som en del av dette arbeidet har helseforetaket anskaffet Ledidi, en digital løsning som gjør det mulig for ansatte å samarbeide sømløst og effektivt omdanne rådata til innsikt og utvikling av kvalitet i pasientbehandlingen.
Oslo universitetssykehus HF driver et stort antall forskningsprosjekter knyttet til KI, men fremdriften hemmes av manglende infrastruktur for sikker tilgang til data og forskningsmiljøer. Etablering av nødvendig infrastruktur vil derfor bli prioritert fremover.
Forskning er nødvendig for å sikre et kvalitativt godt og oppdatert diagnostikk- og behandlingstilbud til pasientene, og er en forutsetning for videreutvikling av helsetjenesten. Helsetjenesten utvikles i samarbeid med både akademia nasjonalt og internasjonalt, næringslivet og ideelle aktører. Klinisk forskning skal inngå som en integrert del av klinisk praksis og Oslo universitetssykehus HF skal bidra til å øke omfanget av kliniske studier og pasienter som inkluderes i behandlingsstudier.
Forskning er nødvendig for å sikre et kvalitativt godt og oppdatert diagnostikk- og behandlingstilbud til pasientene, og er en forutsetning for videreutvikling av helsetjenesten. Helsetjenesten utvikles i samarbeid med både akademia nasjonalt og internasjonalt, næringslivet og ideelle aktører. Klinisk forskning skal inngå som en integrert del av klinisk praksis og Oslo universitetssykehus HF skal bidra til å øke omfanget av kliniske studier og pasienter som inkluderes i behandlingsstudier.
Helseforetaket har også en særskilt rolle ved å bidra til at resultater fra medisinsk grunnforskning kan overføres til diagnostikk og pasientbehandling og omvendt (translasjonsforskning). For helsepersonell er muligheten til faglig utvikling motiverende og bidrar til å gjøre helseforetaket til et attraktivt sted å arbeide.
I en tid med tiltakende mangel på helsepersonell og spisskompetanse, er det derfor viktig for Oslo universitetssykehus HF å opprettholde en høy og god forsknings- og innovasjonsaktivitet.
Forsknings- og innovasjonsaktiviteten var høy i 2024, som vist i tabellene under, med et høyt antall publikasjoner der Oslo universitetssykehus HF har medforfattere. Antall kliniske studier har imidlertid ikke økt i et slikt omfang som forventet av eier, noe som er et fellestrekk for landets helseforetak, og har sammensatte årsaker – hovedsakelig knyttet til manglende kapasitet eller manglende finansiering.
Det arbeides fortsatt med tiltak for å styrke dette området. Norges forskningsråd har i 2024 gjennomført en omfattende nasjonal fagevaluering av medisinsk og helsefaglig forskning, der rapporter med anbefalinger vil foreligge i mars 2025 og danne et viktig grunnlag for videre styrking av forsknings- og innovasjonsaktiviteter i klinikkene, samt helseforetakets reviderte forskningsstrategi.
Oslo universitetssykehus HF er en betydelig utdanningsarena for studenter fra ulike fagområder på alle utdanningsnivåer.
Oslo universitetssykehus HF er en betydelig utdanningsarena for studenter fra ulike fagområder på alle utdanningsnivåer.
Helseforetaket har daglig funksjon som klinisk læringsmiljø for egne ansatte, studenter, lærlinger og leger i spesialisering. Hvert år tilbyr helseforetaket praksisplasser til ca. 2300 helsefaglige studenter i grunn- og videreutdanning og undervisning til mer enn 900 studenter fra Universitetet i Oslo, hvorav ca. 800 er medisinstudenter. I 2024 tilsvarte antall leger i spesialisering i snitt 882 fulltidsstillinger, derav 98 legespesialister og 46 leger i spesialisering første del (LIS1).
Oslo universitetssykehus HF samarbeider tett med universiteter, høyskoler, fagskoler, videregående skoler, kommuner, andre helseforetak og sentrale helsemyndigheter om utdanning av helsepersonell. Helseforetaket har også samarbeid og erfaringsutveksling med internasjonale miljøer. Utdanning av helsepersonell er en lovpålagt oppgave og et viktig samfunnsoppdrag for helseforetaket.
Tilgang på tilstrekkelig helsepersonell med nødvendig kompetanse forutsetter utdanningsløp med riktig dimensjonering og innhold. Utdanningstilbud i helseforetaket skal også bidra til livslang læring og utvikling hos ansatte. Endringer i helsetjenesten påvirker både utdanningsbehov og -kapasitet, og helseforetaket arbeider for å få bedre tallgrunnlag for oppfølging av utdanningsvirksomheten. Dette arbeidet vil fortsette i 2025 både internt i helseforetaket og i regionen.
Virksomheten ved Oslo universitetssykehus HF er sammensatt og variert og krever kompetanse blant de ansatte fra det generelle til det svært spesialiserte. Sykepleiere og spesialsykepleiere er den største gruppen av ansatte.
Dette dreier seg om klima og miljø, økonomiske forhold, likestilling og ikke-diskriminering, menneskrettigheter og anstendig arbeidsforhold, negative konsekvenser, risikomatrise og styreforsikring.
Oslo universitetssykehus HF har de siste årene hatt en krevende økonomisk situasjon med økte kostnader på flere områder, samtidig som aktivitetsnivået har vært lavere enn planlagt. Styret har derfor gitt helseforetaket en omstillingsperiode på tre år for å oppnå faglig og økonomisk bærekraft. 2024 er første året i denne tre-årsperioden.
Oslo universitetssykehus HF har de siste årene hatt en krevende økonomisk situasjon med økte kostnader på flere områder, samtidig som aktivitetsnivået har vært lavere enn planlagt. Styret har derfor gitt helseforetaket en omstillingsperiode på tre år for å oppnå faglig og økonomisk bærekraft. 2024 er første året i denne tre-årsperioden.
For 2024 ble det et bedre økonomisk resultat for Oslo universitetssykehus HF enn resultatkravet fra Helse Sør-Øst RHF. Likevel er det fortsatt stor ubalanse i driften og omstillingen må derfor fortsette. Det positive økonomiske resultatet skyldes i hovedsak engangspenger som kom i desember, og som skal benyttes til å styrke helseforetakets investeringsevne. Gjennom det gode resultatet har Oslo universitetssykehus HF fått økte muligheter til å videreutvikle helseforetakets posisjon som et ledende sykehus til nytte for den enkelte pasient og for den samlede helsetjenesten.
Gjennom 2024 har flere klinikker hatt en positiv utvikling, selv om klinikkene samlet sett for 2024 har lavere aktivitet enn planlagt og negativt budsjettavvik. Med Storbylegevakten og nye Radiumhospitalet er helseforetaket allerede inne i en fremtid med stadig økte kostnader til kapital som krever store omstillinger i driften, men motstykket til dette er flotte og moderne sykehus som gir bedre pasientbehandling og bedre arbeidsmiljø for medarbeidere.