Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Oppdragsbestilling og frigivelse - Rettspatologi

På denne siden finnes informasjon om hvordan oppdrag bestilles, og hva slags informasjon og dokumentasjon som er nødvendig.

Saksdokumenter sendes via Altinn

Seksjon for rettspatologi og klinisk rettsmedisin har org.nr. 918 029 265. Dokumenter ment for andre enheter i RMF eller OUS kan ikke videreformidles, avsender vil da bli varslet.

Meldingsfeltet i Altinn kan gjerne benyttes for å angi hva forsendelsen inneholder, spesielt ved frigivelser eller andre enkeltdokumenter som krever rask ekspedering. Ved ettersending er det en fordel om kun nye eller endrede dokumenter vedlegges, men hvis samlet sak må sendes om igjen kan meldingsfeltet brukes for å angi hva som er nytt eller endret. Meldingsfeltet må ikke brukes til viktig informasjon som skal følge saken, dette må heller skrives inn i beslutningen eller i et eget vedlegg. 

Henvendelser via e-post og telefon

Ved spørsmål om innsending og dokumentasjonskrav, eller ved behov for rask formidling av informasjon i hastesaker, kontakt vår Ekspedisjon via e-post rettspatologi@ous-hf.no eller telefon 23 01 32 00.

Frigivelse etter obduksjon

Frigivelser bør sendes via Altinn eller e-post så snart etterforskningen tillater det. Ordet "frigivelse" og vårt RM-nummer bør tydelig angis i meldingsfelt i Altinn eller i e-postens emnefelt.

For ID-saker ber vi om at kopi av ID-rapport vedlegges, eller at det i dokumentet opplyses hva identifiseringen er basert på. Hvis frigivelse skal skje før ID er bekreftet, må dette være tydelig angitt.​​​​​

Dokumentasjon ved ulike oppdrag

Her kan du se hva slags dokumentasjon som kan være relevant for ulike oppdrag. Manglende dokumentasjon vil bli etterspurt, og som hovedregel kan saksbehandlingen ikke starte før dette foreligger.

  • Rettslig anmodning med beskrivelse av mandat. Anmodningen må inneholde kontaktinfo til etterforsker eller annen tilgjengelig kontaktperson. Angi dersom identitet er usikker, Kripos er anmodet om bistand, eller om politi/Kripos skal delta under obduksjonen.
  • ​Illustrasjonsmappe - bilder av avdøde og funnstedet
  • ​​Anmeldelse
  • Relevante avhør
  • Pasientjournal fra aktuell og tidligere behandling av skade/sykdom.
  • Innkomstblod - Hvis aktuelt, be sykehuset om å sikre at første blodprøve tatt etter innleggelse spares for videre analyse ved Avdeling for rettsmedisinske fag. Dette er nødvendig for avklaring av rusmiddel- og medikamentpåvirkning.

  • Rettslig anmodning med beskrivelse av mandat
  • Anmeldelse
  • Relevante avhør
  • Illustrasjonsmappe, evt. video
  • Pasientjournal fra aktuell hendelse/skade
  • Fritakserklæring fra taushetsplikt mot helseopplysninger

  • Rettslig anmodning med beskrivelse av mandat
  • Anmeldelse
  • Relevante avhør
  • Illustrasjonsmappe, evt. video
  • Pasientjournal fra aktuell hendelse/skade
  • Fritakserklæring fra taushetsplikt mot helseopplysninger
  • Samtykkeerklæring for klinisk rettsmedisinsk undersøkelse, beslutning om kroppslig undersøkelse dersom siktede ikke samtykker.

Ved klinisk rettsmedisinsk undersøkelse avtaler og koordinerer politiet undersøkelsen.

  • Rettslig anmodning med beskrivelse av mandat
  • Anmeldelse
  • Relevante avhør
  • Illustrasjonsmappe, evt. video
  • Pasientjournal fra aktuell hendelse/skade

Ved slike oppdrag avtaler og koordinerer politiet undersøkelsen.

Ved tilfeldige funn av mindre mengder benrester kan det første omgang være tilstrekkelig å få vurdert utifra fotodokumentasjon om levningene er humane eller animale. Nødvendig informasjon kan sendes per e-post dersom dette ikke inneholder sensitiv informasjon: 

  • Fotografier
  • Informasjon om funnsted og hendelsesforløp
  • Kontaktinformasjon hos politiet

Rettsantropolog tilknyttet seksjonen vil snarest mulig melde tilbake angående om det vurderes å være humant eller ikke og om det anbefales videre undersøkelse. 

Dersom funnet skal leveres til rettsantropologisk og/eller rettsmedisinsk undersøkelse vil det i tillegg være nødvendig med en rettslig anmodning og beskrivelse av mandat.

Dødsstedsundersøkelse (DSU) er ikke et rettsmedisinsk oppdrag men et frivillig helsetilbud. Ved tilfelle av plutselig og uventet barnedød skal sykehuset informere foreldrene om ordningen. Dersom foreldrene vil ta imot tilbudet ber sykehuset foreldrene om å undertegne en samtykkeerklæring. Dette skriftlige samtykket fra foreldrene er nødvendig for at en dødsstedsunderøkelse kan finne sted.

Her finner du nedlastbar informasjon, samtykkeerklæring og kontaktinformasjon.

 

Sist oppdatert 20.08.2025