Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Cystisk fibrose

Lungeprisen 2025 til forskningsartikkel om flyreiser og cystisk fibrose

Lungelegeforeningen har kåret vinneren av Lungeprisen 2025: En ny studie om risiko ved flyreiser for personer med cystisk fibrose får årets utmerkelse. Artikkelen, publisert i Journal of Cystic Fibrosis i juni 2025, gir helsepersonell et nytt verktøy for å vurdere risiko for hypoksemi under flyving.

Publisert 01.12.2025
En mann og en kvinne som smiler
Sofia Backmann og Pål Leyell Finstad

Studien er resultatet av et tett samarbeid mellom Norsk senter for cystisk fibrose (NSCF) og lungeavdelingene ved Ullevål, Rikshospitalet og Ahus. Fagmiljøet ved NSCF – med overlege Pål L. Finstad og sykepleier Sofia Backman i prosjektgruppen – har vært sentrale i arbeidet, som har stor klinisk betydning for personer med cystisk fibrose (CF).

Resultatene ligger til grunn for en ny algoritme som gjør det enklere for helsepersonell å vurdere risiko ved flyreiser for denne pasientgruppen.

Overlege Finstad sier at studien har vist oss at en enkel og kostnadseffektivt test kan avklare om en pasient med CF kan få lite oksygen i blodet  under flyreise  Dette reduserer behovet for ressurskrevende tester og gjøre planlegging av flyreiser tryggere. Sykepleier Backmann ser hvor mye dette betyr for pasientene. Noen har vært usikre på om de kan fly, og nå kan vi gi klare råd basert på forskning, forteller hun.

Bakgrunn 

Under flyreiser er oksygentrykket i kabinen lavere enn ved havnivå. For personer med lungesykdommer, som CF, kan dette føre til hypoksemi (lavt oksygennivå i blodet). Det er derfor viktig å identifisere hvilke pasienter som trenger ekstra oksygen under flyreisen. Tidligere har man hatt en algoritme for pasienter med KOLS, men ingen validerte verktøy for CF. 

Studien 

I en prospektiv tverrsnittsstudie med 79 voksne CF-pasienter ble det undersøkt om den eksisterende algoritmen for KOLS kan brukes for CF. Deltakerne gjennomgikk: 

  • Oksygenmåling i hvile (fingeroksymetri) 
  • 6-minutters gangtest 
  • Hypoxia-altitude simulation test (HAST) 

Resultatene viser at algoritmen har svært god evne til å identifisere: 

  • Hvem som kan fly trygt uten ekstra oksygen 
  • Hvem som bør ha oksygen under flyreisen 
  • Hvem som trenger mer avansert testing (HAST) 

Kun én tredjedel av deltakerne hadde behov for ytterligere testing. 

Klinisk betydning 

Enkel oksygenmåling i hvile og under gangtest kan gi helsepersonell et tilgjengelig og kostnadseffektivt verktøy for pre-flight vurdering hos CF-pasienter. Dette kan redusere behovet for ressurskrevende tester og gjøre planlegging av flyreiser tryggere. 

Veien videre 

Fremtidig forskning vil validere algoritmen i større grupper, inkludert pasienter som bruker moderne modulatorbehandling. Målet er å integrere verktøyet i rutinemessig klinisk praksis. 

Lenke til hele forskningsartikkelen