En rapport med anbefalinger

Tilgang til psykisk helsehjelp for voksne pasienter med utviklingshemming

NKUP har gjennom tjenesteutviklingsprosjektet «Tilgang til psykisk helsehjelp for voksne pasienter med utviklingshemming» avdekket barrierer og innhentet kunnskap om mulige tiltak for å minimere disse barrierene. Sammen med fagpersoner fra 13 ulike helseforetak, pårørende og brukerforeninger har vi fått innsikt i barrierer og ideer til løsninger. Resultatene er samlet i en rapport med anbefalinger på nasjonalt nivå, helseregionalt nivå, helseforetaks-, enhets- og helsearbeidernivå.

Publisert 13.02.2024
Tekst

Kunnskapsgrunnlaget om psykisk helse hos personer med utviklingshemming har økt betydelig de siste 30 årene. Men spesialisthelsetilbudet er ikke rustet for å gi et godt nok tilbud til disse pasientene i hele landet. Takket være tjenesteinnovasjonsmidler fra Helse Sør-Øst RHF har NKUP kunnet gjennomføre et prosjekt for å se nærmere på dette tilbudet.

Kompetansetjenesten inviterte pårørende, fagpersoner og brukerforeninger til to todagerssamlinger. På samlingene bidro deltagerne med sin kunnskap og erfaringer og beskrev både barrierer og mulighetsfaktorer for god og effektiv psykisk helsehjelp, samt pasientgruppens behov. Det er kjent hos helsemyndighetene og i fagfeltet at det er store forskjeller i landet når det gjelder både hvordan tilbudet er organisert og tilgang på kompetanse. Til tross for dette finnes det ikke beskrivelser av hensiktsmessige måter å organisere tjenester til pasientgruppen på i Norge.

Rapporten gir anbefalinger til nasjonale myndigheter, regionale helseforetak, helseforetak, klinikker, helsearbeidere og kompetansetjenester. Den vil på alle disse nivåene beskrive muligheter en har for å møte barrierene som er til hinder for at pasientgruppen får sine rettigheter og behov til psykisk helsehjelp oppfylt. Anbefalingene retter seg ikke til kommunalt nivå selv om det er kjent at samarbeid mellom spesialisthelsetjeneste og kommune er nødvendig for å møte behov hos pasientene og deres pårørende.

Rapporten kan anvendes for å veilede og støtte interne prosesser i helseforetakene og regionene. Dog er det er nødvendig med lokalt forankrede prosesser for å lage gode pasientforløp på tvers av spesialisthelsetjeneste og kommune og anbefalingene vil kunne være nyttige også i slike prosesser. For å lese om resultatene fra prosjektet finnes rapporten her: NKUP_digital-oppslag.pdf

(Utskriftsvennlig utgave:NKUP_digital_enklesider.pdf)