Diagnosen blir stilt ved ei blodprøve. Av dei to vanlegast brukte blodlevringstestane i Noreg vil APTT vere forlengd, medan INR er normal. Den endelege diagnosen blir stilt ved måling av faktor VIII- eller faktor IX-aktivitet i blodet. Dette blir gjort ved laboratorium ved dei største sjukehusa i Noreg.
Hemofili (blødersykdom)
Hemofili er den mest kjente av de arvelige blødersykdommene. Den er sjelden, arvelig, medfødt og livslang. Sykdommen skyldes en arvelig defekt i aktiviteten av faktor VIII (hemofili A) eller faktor IX (hemofili B) som begge er nødvendige for normal blodlevring (koagulasjon). Sykdommen rammer gutter, men jenter kan være arvebærere.
Alvorlighetsgrader av hemofili
Det er tre alvorlighetsgrader av hemofil beskrevet som prosent av normal aktivitet:
- alvorlig < 1 %
- moderat 1–5 %
- mild 5–30 %
Alvorlighetsgraden av hemofili er uendret gjennom hele livet.
Arv
Hemofili A og B arves ved vikende kjønnsbundet arv. Det vil si at bare gutter kan være syke. Kvinner kan være arvebærere og bringe sykdommen videre uten selv å være syke. Unntaksvis kan imidlertid disse kvinnene ha så lavt faktornivå at de i praksis har hemofili. Menn med hemofili vil få friske sønner, mens døtrene alltid blir arvebærere. Hos cirka 30 prosent av personene med hemofili A og B kan vi ikke finne tilfeller av hemofili bakover i slekten. Man regner da med at det foreligger en nyoppstått skade i arvematerialet, en mutasjon.
Symptomer
Symptomene ved hemofili henger sammen med målt faktornivå. Symptomene er økt tendens til blåmerker, forlenget blødning fra større sår og blødninger i ledd og muskulatur. Ved alvorlig grad kan blødninger i ledd og muskulatur oppstå spontant (oppstår i relasjon til vanlige aktiviteter).
Ved mild grad
Blødningene oppstår først og fremst i forbindelse med skader og kirurgiske inngrep, inkludert tanntrekninger.
Ved moderat grad
Symptomene viser seg i småbarnsalder med mye blåmerker og blødninger i tilknytning til skader eller ved større belastninger. Spontane blødninger kan forekomme.
Ved alvorlig grad
Symptomene kommer i spedbarnsalderen. Det oppstår uforklarlige og store blåmerker som arter seg som hudblødninger. Når barnet begynner å krabbe og reise seg, oppstår blødninger i ledd og muskulatur. Dette er det vanligste symptomet ved alvorlig hemofili.
Blødningene kan opptre spontant og dukker som regel opp rundt 1-årsalderen. Mest utsatt for leddblødninger er vektbærende ledd som ankler, knær og albuer, men alle kroppens ledd kan rammes. Ved gjentatte blødninger kan det oppstå permanente leddskader og nedsatt funksjon. Symptomer på ledd- og muskelblødninger viser seg ved nedsatt bevegelighet, økende smerte og etter hvert hevelse og varmeutvikling.
Kliniske studier
2 kliniske studier er åpne for rekruttering. Sammen med legen din kan du vurdere om en klinisk studie er aktuell for deg.
- Hemofili A uten inhibitor, alder fra 12 år (SHINE)
- Moderne behandling av pasienter med hemofili A og inhibitor
Utgreiing
Behandling
Faktorkonsentrat
Blødingar ved hemofili blir behandla effektivt med substitusjonsbehandling, det vil seie å gi eit preparat som inneheld faktor VIII eller IX intravenøst (rett i ei blodåre). Det finst fleire faktor VIII og faktor IX preparat, nokon av desse med langtidsvirkande effekt.
Halveringstida for faktor VIII er 8–12 timar, for faktor IX er det 15–18 timar.
Halveringstida for langtidsvirkande faktor VIII er 15–18 timar, for faktor IX 80–96 timar.
Personar med alvorleg og moderat hemofili blir sett på førebyggjande behandling, først og fremst for å unngå leddblødingar.
Octostim®
Dette inneheld desmopressin (DDAVP). Desmopressin er eit syntetisk hormon som set fri faktor VIII som ligg lagra i celler i veggene til blodårane. Medikamentet finst til intravenøs bruk (direkte inn i blodet) og subkutan bruk (under huda). Dei som har hemofili A i mild grad har ofte god effekt av Octostim® ved akutte blødingar og mindre kirurgisk inngrep. Octostim® kan ikkje brukast ved hemofili B.
Cyklokapron®
Dette er eit medikament som hemmar nedbrytinga av blodlevringar. Det gjer ikkje at plateplugg eller blodlevring blir danna raskare, men verkar slik at dei blir sterkare og varer lengre når dei først er danna. Cyklokapron® finst som tablettar og som injeksjonsvæske. Medikamentet er spesielt effektivt ved behandling av blødingar frå slimhinne som til dømes nase, tannkjøtt eller menstruasjon, både åleine eller saman med plasmaprodukt. Kvinner kan ha god effekt av Cyklokapron® som einaste behandling ved menstruasjonsblødingar. Personar med blødarsjukdom kan få Cyklokapron® på blå resept.
Smertestillande og febernedsetjande
Smertestillande og febernedsetjande medikament som inneheld acetylsalisylsyre og betennelsesdempande medikament (NSAIDS) kan føre til auka blødingstendens og bør derfor ikkje brukast av personar med blødarsjukdom. Vi tilrår i staden preparat som inneheld paracetamol og som ein får kjøpt utan resept på apotek.
Lokal behandling ved bløding
Blødingar frå kroppsoverflatene (naseblødingar, hudblødingar osb.) kan ofte stansast utan medisinar. Blodstansande celluloseliknande stoff (til dømes Spongostan®) kan leggjast på den blødande staden og verkar då som ei kunstig skorpe. Ved nasebløding kan det fuktast med Cyklokapron® og/eller nasedropar, og skruast inn i naseboret som ein tampong. Spongostan® får du på apoteket utan resept.
Ledd– og muskelblødingar
Ledd– og muskelblødingar blir behandla så raskt som mogleg med faktorkonsentrat. Det er ikkje nødvendig å vente på synlege symptom som hevelse og varmeutvikling. Spesielt leddblødingar skal behandlast på mistanke. Så lenge blødinga går føre seg, bør leddet eller muskelen få ro. Når blødinga har stansa, er det viktig å komme raskt i aktivitet igjen.
Hovudskadar
Ved mistanke om hjerneristing eller ved større skadar, skal faktorkonsentrat givast. Det er viktig å utelukke blødingar inne i skallen.
Kirurgi
All planlagd kirurgi, inkludert tanntrekkingar, på personar med blødarsjukdom skal utførast ved Oslo universitetssykehus, eventuelt i nært samarbeid med Rikshospitalet.
Oppfølging
Med kunnskapar om sjukdommen og eit godt tilrettelagt behandlingstilbod, kan ein leve eit tilnærma normalt liv. Dette gjeld også barn. Ved yrkesval er det svært få avgrensingar, men yrke som militær karriere og utanriksfart på sjøen er mellom anna utelukka.
Barnehage, skule og fritidsaktivitetar
Barnet kan gå i vanleg barnehage og skule på lik linje med jamaldra. Det er viktig at personalet er informert om sjukdommen og veit korleis dei skal forhalde seg til eventuelle blødingar som oppstår og kva dei ikkje treng å ta omsyn til. Ved val av fritidsaktivitetar bør kontaktidrettar (boksing og liknande) der det ofte sest skadar, unngåast.
Dokumentere diagnosen
Personar med hemofili må kunne dokumentere diagnosen sin ved eventuelle skadar eller kirurgiske inngrep for å få rett behandling. Ved Senter for sjeldne diagnosar kan dei få ei generell legeerklæring og eit ID-KORT som dokumentasjon.
Meistring av kvardagen
Å få eit barn med ein sjeldan diagnose
Det kan vere krevjande å få eit barn med ein sjeldan diagnose, og fleire opplever dette som eit sjokk. Det er derfor viktig at foreldre får nødvendig informasjon og opplæring. Då er dei betre rusta til å meistre rolla si som dei viktigaste støttepersonane til barnet. I tillegg til andre i helsevesenet kan Senter for sjeldne diagnosar hjelpe til med informasjon og rettleiing til foreldre.
Openheit og informasjon om diagnosen
Erfaringa vår viser at openheit kan framme positive haldningar, forståing og aksept i møte med andre. Lokalt hjelpeapparat, som helsesjukepleiar og fastlege, kan vere gode støttepersonar for å hjelpe barnet og familien til å vere opne om diagnosen. Senter for sjeldne diagnosar kan hjelpe til med kunnskapsoverføring til fagpersonar.
Barn treng alderstilpassa informasjon om eigen diagnose. Informasjonen kan givast av foreldre, og/eller i samarbeid med helsepersonell. Kunnskap om eigen diagnose slik at barnet sjølv kan svare på spørsmål frå andre, bidreg til meistring og sjølvstende.
Tenåra er ein spesielt sårbar livsfase der mange opplever det tungt og vanskeleg å ha ein sjeldan diagnose. Dei bekymrar seg for å skilje seg ut og vere annleis. Det kan vere ei god støtte å ha kontakt med jamaldra i liknande situasjon.
Overgangar i livet
Overgangar, slik som barnehagestart, skulestart og inngangen til studium og arbeidslivet, kan vere utfordrande for personar med sjeldne diagnosar. Planlegging av slike overgangar skaper tryggleik, og ein bør kartleggje kva behov barnet eller den vaksne med ein sjeldan diagnose har. Kunnskapsoverføring om den sjeldne diagnosen til nye nærpersonar bør planleggjast i god tid.
Samarbeid
Behovet for tiltak og hjelp er individuelt hos ein person med ein sjeldan diagnose, og fleire faktorar speler inn. Nokre treng tett oppfølging både frå helsetenesta og andre instansar. Andre klarer seg med lite tilrettelegging i kvardagen, og blir lite påverka av diagnosen sin.
Koordinerte tenester
Personar med langvarige og samansette helseutfordringar kan ha behov for og krav på koordinerte tenester frå fleire instansar i kommunen. Koordinator, individuell plan og ansvarsgruppe er tiltak som er aktuelle i slike situasjonar. Gode planar og samarbeid bidreg til oversikt og føreseielegheit både for personen med diagnose, familien og hjelpeapparatet.
Nasjonal kompetanseteneste
Senter for sjeldne diagnosar er ein del av Nasjonal kompetanseteneste for sjeldne diagnosar. Senteret kan bidra med å overføre kompetanse om diagnosen og om det å leve med han til lokalt hjelpeapparat, barnehage og skule, slik at det blir skapt ei større forståing for dei utfordringane personar med diagnosen og familien møte i kvardagen.
Om hemofili på nettsidene til Senter for sjeldne diagnosar
Foreningen for blødere i Norge
Foreningen for blødere i Norge jobbar for å spreie kunnskap om blødarsjukdommar og bidra til at blødarar lever eit mest mogleg normalt liv.
Foreningen for blødere i Norge
Nyttige lenkjer
Orphanet – Europeisk database som samlar informasjon om alle sjeldne sjukdommar
Kontakt
-
Kontakt Avdeling for blodsykdommer
Oppmøtested
Avdeling for blodsykdommer, sengepost på Rikshospitalet: C3, 2. etasje. Inngang fra D3 2. etasje og over broen til C3.
Poliklinikk, Rikshospitalet: D1 b, 1. etasje.
Poliklinikk, Ullevål: Bygg 20, 3. etasje.

Ullevål sykehus Bygg 20
Kirkeveien 166
0450 Oslo
Transport
- Kart over Ullevål sykehus (ehandboken-ous.hf.no).
- Se kart i Google Maps.
Det går både buss og trikk til Ullevål sykehus, med stoppesteder ved hovedinngangen til sykehuset.
Praktisk informasjon
Apoteket finner du mellom byggene 2 og 11, ved siden av Kiwi dagligvarebutikk og kaféen Espresso House.
Åpningstider
- Mandag til fredag: 08.00–17.00.
- Lørdag: 10.00–14.00.
Avvik kan forekomme – se apotekets egne nettsider.
Kontakt
- Telefon: 23 20 52 00
- E-post: ulleval.apotek@sahf.no
De fleste tilbudene til barn og unge på Ullevål sykehus finnes på Barnesenteret i bygg 9. Barnesenteret har utendørs lekeplass og leketerapiavdeling med førskolelærere
Telefon: 23 01 55 73 og 23 01 55 79
Det er fritidsklubb i 4. etasje på Barnesenteret annenhver lørdag fra kl. 12.00–14.00. Se egne oppslag for hvilke dager.
Sykehusklovnene er fast på Ullevål hver torsdag.
Ungdomsrom på Ullevål
På Kreftsenteret i bygg 11 finnes et eget ungdomsrom for fritidsaktiviteter. Dette er hovedsaklig for ungdommer som er pasienter, men kan også benyttes av andre.
Seksjon for helseinformasjon til pasienter og pårørende et åpent informasjonssenter med en oppdatert og rikholdig samling av helsefaglig litteratur, nyttige brosjyrer og mulighet for å låne generell litteratur for barn og voksne.
Du finner biblioteket i bygg 10 (Ullevål hotell).
Åpningstider
- Mandag til fredag: 10.00–15.00
- Lørdag og søndag: Stengt
Kontakt
Telefon: 22 11 80 80 (sentralbordet).
Telefontiden er fra 08.30 til 16.00 (onsdag til 19.00).
E-post: seksjonforhelseinfo@ous-hf.no
Kiosken ved hovedinngangen, Kiwi-butikken i Vestre gate og Ullevål hotell, i bygg 10 har gaver og blomster.
På Ullevål sykehus er det en Kiwi dagligvarebutikk i Vestre gate, mellom byggene 2 og 11.
Åpningstider
- Hverdager: 07.00–23.00
- Lørdag: 09.00–21.00
- Søndag: Stengt
Avvik kan forekomme, sjekk nettsidene til KIWI på kiwi.no.
Kontakt
Telefon: 22 46 61 11
Avbestille på helsenorge.no
Hvis du har fått innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du nå sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din. Foresatte (med foreldreansvar) til barn under 16 år kan gjøre dette på vegne av barna.
Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du i stedet for å ringe til sykehuset kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din.
Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.
Tjenesten er tilgjengelig for alle som har samtykket til full tilgang på helsenorge.no og har registrert seg som bruker der.
Ringe for å avbestille
Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din.
Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å
Sikker kanal for kontakt med sykehuset
Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.
Hotellet består av 131 gjesterom, fordelt på åtte etasjer. Alle rom er utstyrt med eget bad, internett, TV og kjøleskap. Ullevål hotell er hovedsakelig et tilbud for pasienter som av ulike årsaker har behov for å være i nærheten av sykehusets tjenester. Deres pårørende kan også bo på hotellet.
Kontakt
- Resepsjonen: 23 25 24 00
- E-post: resepsjon.ullevalhotell@medirest.no
- Telefonnummer til catering og møtemat: 21 60 36 17
- Faks: 85 23 34 64 (Allotment: 85 23 34 65)
Innsjekking og utsjekking
Hovedinnsjekking er etter klokken 15.00 og hovedutsjekking skjer før klokken 10.00.
Hvor ligger hotellet?
Hotellet ligger på Ullevål-området i bygg 10, mellom Kvinneklinikken, barnesenteret og Blodbanken.
Du finner holdeplass for trikk og buss rett utenfor hovedinngangrn til sykehuset i Kirkeveien. Flybussene til og fra Gardermoen stopper på samme holdeplass som lokalbussen, rett ved landingsplattformen for helikopter.
Vi anbefaler at du reiser kollektivt eller med Taxi fordi vi har få parkeringsplasser.
Restaurantens åpningstider
Hverdager:
- Frokost: 07.00–09.00.
- Lunsj: 11.30–13.00.
- Middag: 16.00–18.00.
Helg og helligdager:
- Frokost: 08.00–10.00.
- Lunsj: 12.00–13.00.
- Middag: 16.00–18.00.
Pasientreiser
Du kan få dekket din pasientreise når du reiser til eller fra offentlig godkjent behandling.
Du kan ha rett på godtgjørelse for utgifter til mat og overnatting når du har vært på reise til eller fra behandling.
Det er internettilgang på de fleste byggene og sengepostene på Ullevål. Forhør deg der du skal på time, eller legges inn. Du må ha med eget datautstyr. Ansatte kan hjelper deg med kode for tilgang, hvis det kreves kode.
Biblioteket (1. etasje i pasienthotellet, bygg 10) tilbyr tilbyr gratis WIFI og har fire stasjonære PC-er der du kan surfe, søke i databaser, ta utskrifter, kopiere og skanne. Her kan du også låne både faglitteratur, skjønnlitteratur, bøker og andre medier og samtidig få hjelp og søkeveiledning av våre spesialbibliotekarer.
Foto og sosiale medier
Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred når de er på sykehus. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre på sosiale medier uten å ha spurt dem først.
Pasienter, pårørende og andre besøkende kan få kjøpt mat følgende steder (vær oppmerksom på at det kan være andre åpningstider i ferier og høytider).
Hovedinngangen, bygg 4
Kiosken:
- Mandag til fredag: 07.00–20.00.
- Lørdag til søndag: 10.00–18.00.
Kantina:
- Mandag til fredag 07.00–17.00.
- Lørdag til søndag stengt.
Espresso House ved Kiwi Ullevål
- Mandag til fredag: 07.00–17.00.
- Lørdag til søndag: 10.00–17.00.
Kantina på Søsterhjemmet, bygg 2
- Mandag til fredag: 08.00–14.00.
- Lørdag til søndag: Stengt.
Kantina på Barnesenteret, bygg 9
- Mandag til fredag: 09.00–14.00.
- Lørdag til søndag: Stengt.
Kafé på Kreftsenteret, bygg 11
- Mandag til fredag: 07.30–14.00.
- Lørdag til søndag: Stengt.
Kafé ved Blodbanken, bygg 25
- Mandag til fredag: 07.30–14.30.
- Lørdag til søndag: Stengt.
Kafé i bygg 37
Blant annet holder Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering til her.
- Mandag til fredag: 09.00–14.00.
- Lørdag til søndag: Stengt.
Kafé og kiosk ved Ullevål hotell, bygg 10
Hotellets kafé og kiosk er bemannet hele døgnet. Her får du kjøpt kaffe, mineralvann, øl, vin, diverse utvalg av kaker, baguetter, salater, iskrem og et enkelt kioskutvalg.
Restauranten ved Ullevål hotell, bygg 10
Mandag til fredag:
- Frokost: 07.00–09.00.
- Lunsj: 11.30–13.00.
- Middag: 16.00–18.00.
Helg og helligdager:
- Frokost: 08.00–10.00.
- Lunsj: 12.00–13.00.
- Middag: 16.00–18.00.
Hotellets kafè er bemannet hele døgnet. Her får du kjøpt kaffe, mineralvann, øl, vin, diverse utvalg av kaker, baguetter, salater, iskrem og et enkelt kioskutvalg.
Dagligvarebutikk (Kiwi) på Ullevål sykehus
Det er også mulig å kjøpe varm og kald mat på dagligvarebutikken, som ligger mellom byggene 2 og 11, ved Espresso House og apoteket.
Det går både buss og trikk til Ullevål sykehus, med stoppesteder ved hovedinngangene til sykehuset.
Use the parking garage to the right after entering from Kirkeveien. Alternatively, you may use one of several smaller outdoor parking areas on the hospital grounds.
Please note that it can be difficult to find available outdoor parking, especially in the southern area near Kirkeveien.
Parking fees apply every day, 24 hours a day.See the hospital map for parking locations (ehandboken.ous-hf.no).
Payment Options
The hospital offers outdoor parking at all treatment locations.
You can choose to pay by card, coins, or mobile phone.
We recommend using post-payment or the EasyPark mobile app, as it can be difficult to estimate the duration of a hospital visit.Post-payment
With post-payment, you use a payment card (e.g. VISA) to reserve an amount at the parking machine.
If you don’t use the full parking time, the remaining amount will be refunded.How to use it:
- Insert your card into the parking machine.
- Reserve an amount.
- Enter your vehicle’s registration number. No ticket is needed in the windscreen.
- When your visit ends, insert the same card into the same machine again to log out.
This system helps you avoid overpaying or having your parking time expire due to delays.
Parking time can also be purchased at the machine or via the EasyPark app (EasyPark adds a 15% surcharge for app use).
EasyPark SMS service: transaction fee of 3%, minimum NOK 2 (see instructions on the machine).Rates
- NOK 54 per hour
- NOK 340 per day
- NOK 1,119 per week
EasyPark codes:
- Ullevål Parking Garage: 3015
- Outdoor Parking: 3010
Valid every day, 24 hours.
Parent Parking
Parents/guardians or companions of children admitted to Ullevål Hospital may park free of charge in staff parking spaces in the parking garage.
This applies if the child is under 18 and is hospitalised.
Please note that parking capacity may be limited at times, and you may need to search for available spaces outside the main area around the garage.Instructions:
- Park your car and contact the treating unit to confirm the child’s admission.
- Remember to note and bring your vehicle’s registration number.
- Show the confirmation at the reception in the Children’s Centre or at the Security Desk at the main entrance of Building 4.
- No visible ticket is required in the windscreen. Your registration number will be recorded electronically, and you will receive a receipt via SMS if you provide your phone number.
- Already paid parking will not be refunded by the hospital.
Emergency Births
In case of emergency childbirth, a reserved “emergency” parking space is available directly outside the entrance to the Women’s Clinic.
The vehicle may remain there for a maximum of one hour before being moved to a regular parking space.Disabled Parking
Individuals with a valid disabled parking permit may use reserved spaces strategically located around the area.
In addition, all paid outdoor spaces may be used free of charge.
The permit must be visibly displayed for inspection.Contact
General enquiries:
- parkering@oslo-universitetssykehus.no
- Phone: 23 07 50 00
Complaints
Complaints regarding control sanctions can be submitted via ous.parkerings.info or by post to:
Oslo University Hospital HF
Oslo Sykehusservice
PO Box 4956 Nydalen
0424 Oslo
Mark the envelope: Control Sanction – ParkingFrom 1 January 2017, parking areas at Oslo University Hospital are enforced in accordance with the Parking Regulations of 18 March 2016, No. 260.
The Parking Register at the Norwegian Public Roads Administration. (In Norwegian only, vegvesen.no)
Translated from Norwegian to English by Copilot.
Postkasse på Ullevål
Postkasse på Ullevål sykehus finner du ved inngangen til apoteket, mellom byggene 2 og 11.
Skole på Ullevål sykehus
Sykehusskolen finner du i 4. etasje på Barnesenteret, bygg 9.
Sykehusskolen i Oslo universitetssykehus har egne lærere og egne rom på sykehuset. Hvis du ikke kan komme til skolerommet, kan du få undervisning på pasientrommet.
Sykehusskolen er forskjellig fra en vanlig skole. Her er det ikke klasser. På Ullevål sykehus betyr det at barn og ungdom fra ulike klassetrinn i grunnskolen og videregående skole kan få undervisning i det samme rommet.
Åpningstider
- Mandag: 09.30–12.00.
- Tirsdag til torsdag: 09.30–12.00 og 13.00–15.30.
- Fredag: 09.30–12.00 og 13.00–15.00.
Skolen er åpen i høst- og vinterferien.
Tannlege på Ullevål sykehus
Det er tannlegekontor på Ullevål i samme bygg som Kiwi dagligvarebutikk, mellom bygg 2 og 11.
Kapellet på Ullevål sykehus
Ullevål har kapell i Lab-bygget (bygg 25) og stillerom i Sentralblokka (bygg 4) og på Kreftsenteret (bygg 11).
Kapellet benyttes til båreandakter, begravelser og syninger av døde. Rommet er tilrettelagt for bruk av alle tros- og livssyn.
Stillerom på Ullevål sykehus
I stillerommene kan du tenne lys og sitte i bønn eller stille refleksjon.
Preste- og samtaletjenesten
Se informasjon om Preste- og samtaletjenesten.
Samtalepartnere fra ulike tros- og livssynstradisjoner
Se informasjon om samtalepartnertjenesten.
Tilrettelegging for tro og livssyn
Se hvordan vi kan tilrettelegge for deg og din utøvelse av tro og livssyn.
Adresse
Bygg 24, Kirkeveien 166, Oslo.
Åpningstider
Tirsdag og torsdag kl 12.00–15.00 med unntak av ferieperioder og offentlige helligdager.
Omvisninger kan bestilles utenom ordinære åpningstider ved å bruke kontaktinformasjonen under. Alle må da betale gruppepris. Gruppene bør ikke overstige 15 personer, men vi kan stille med to omvisere for større grupper.
Kontaktinformasjon
- Telefon med telefonsvarer: +47 90 91 68 26.
- E-post: ulleval.museum@gmail.com eller borghild.roald@medisin.uio.no.
Vi leser e-post og lytter til telefonsvarer når museet er bemannet tirsdager og torsdager 12.00–14.00 med unntak av ferie og helligdager. I noen tilfeller kan det ta litt tid før det kommer svar.
Velkommen til museet
Samling av museumsgjenstander startet i 1933. Ved Ullevåls 50 års jubileum i 1937 ble det etablert en en utstilling i epidemipaviljong H. Neste anledning var 100 års jubileet i 1987. Da fikk museet lokaler i nordre del av epidemipaviljong B, nåværende bygg 24 der det fortsatt ligger. Bygget er fra åpningen i 1887. Den store gjenstandsamlingen er plassert etter ulike fagområder. Museet drives av pensjonister fra sykehuset på frivillig grunnlag. De siste fem årene er det etablert flere spesialutstillinger om Infeksjonsmedisinens historie, reservedelsmennesket og "Prestetjenesten i sykehuset gjennom 100 år". Det arbeides med utstillinger relatert til dialysebehandling, gastroskopi og røngtenståler i diagnostikk og behandling.
Med andre ord, mye spennende å se!
Priser
Inngangsbilett:
- 50 kr for voksen
- 500 kr per gruppe på opptil 15 personer. For større grupper (med behov for flere omvisere) 600 kr.
Pasienter, ansatte og barn under 15 år kommer gratis inn i ordinær åpningstid.
Velvære og kroppspleie på Ullevål sykehus
Medicaklinikken og Medica Spa holder til på Ullevål sykehus, og tilbyr et vidt spekter av behandlingsformer til pasienter, pårørende og ansatte ved sykehuset.
Medicaklinikken har hudterapeut, fotterapeut, akupunktør, fotsoneterapeut, homeopat, kiropraktor og massasjeterapeut.
-
Kontakt Barneavdeling for kreft- og blodsykdommer
Oppmøtested
Rikshospitalet: Inngang Kvinne-Barn, ta heisen til 3. etasje å gå til venstre

Rikshospitalet
Sognsvannsveien 20
0372 Oslo
Transport
Kart over Rikshospitalet
Internbussen frakter deg raskt og trygt mellom Rikshospitalet og Radiumhospitalet på dagtid hverdager.
Kollektivtrafikk til Rikshospitalet
Kollektivtrafikken til Rikshospitalet blir noe påvirket av arbeidene med nytt sykehusbygg. Trikkeholdeplassen ved Rikshospitalet er nå stengt, og det er for tiden buss for trikk fra John Colletts plass. For nærmere informasjon, se Trikkeholdeplassen ved Rikshospitalet stenges.
For oppdaterte ruteinformasjon for buss, trikk og t-bane, se ruter.no eller ring 177.
Rikshospitalet offers good parking facilities in the main parking garage, located approximately 250 metres from the main entrance – towards the Esso petrol station.
See map of Rikshospitalet (PDF).
Access Square / Main entrance
The access square in front of Rikshospitalet is currently closed due to construction work. There is a temporary main entrance on the side of the building. Please follow signs to the Main entrance.
By the Property Section / Eiendomsavdelingen
On the north side of Rikshospitalet, near the Property Section, there are short-term parking spaces and a ticket machine.
EasyPark code: 3006
Parent Parking
Rikshospitalet has a limited number of parking spaces available for parents/guardians or companions.
They may park free of charge in staff parking areas (P1–P3) if the child is under 18 and admitted to the hospital.Show confirmation of parent parking at the main reception. This confirmation is included in the appointment letter.
Reception opening hours:- Monday to Friday: 07:00–21:00
- Saturday and Sunday: 10:00–20:00
The reception will issue an electronic parking permit for the duration of the child’s hospital stay (maximum 14 days).
No physical permit is needed in the windscreen. Your vehicle registration number will be recorded electronically, and you will receive a receipt via SMS if you provide your mobile number.
Already paid parking will not be refunded by the hospital.For children attending outpatient or day treatment, parking must be paid for in advance and reimbursement can be requested via Pasientreiser.
Payment Options
The hospital offers outdoor parking at all treatment locations.
You can choose to pay by card, coins, or via the EasyPark mobile app.We recommend using post-payment or mobile phone payment, as it can be difficult to estimate the duration of a hospital visit.
Post-payment
With post-payment, you use a payment card (e.g. VISA) to reserve an amount at the parking machine.
If you don’t use the full parking time, the remaining amount will be refunded.How to use it:
- Insert your card into the parking machine.
- Reserve an amount.
- Enter your vehicle’s registration number. No ticket is needed in the windscreen.
- When your visit ends, insert the same card into the same machine again to log out.
This system helps you avoid overpaying or having your parking time expire due to delays.
Parking time can also be purchased at the machine or via the EasyPark app (EasyPark adds a 15% surcharge for app use).
EasyPark SMS service: transaction fee of 3%, minimum NOK 2 (see instructions on the machine).Rates
- NOK 54 per hour
- NOK 340 per day
- NOK 1,119 per week
- NOK 88 per hour at Building 10, Gaustad (max. 2 hours)
EasyPark codes:
- Rikshospitalet long-term: 3012
- Property section (F-wing): 3006
- Rikshospitalet short-term (Building 10, Gaustad): 3000
Valid every day, 24 hours.
Contact
General enquiries:
- parkering@oslo-universitetssykehus.no
- Phone: 23 07 50 00
Complaints
Complaints regarding control sanctions can be submitted via ous.parkerings.info or by post to:
Oslo University Hospital HF
Oslo Sykehusservice
PO Box 4956 Nydalen
0424 Oslo
Mark the envelope: Control Sanction – ParkingFrom 1 January 2017, parking areas at Oslo University Hospital are enforced in accordance with the Parking Regulations of 18 March 2016, No. 260
The Parking Register at the Norwegian Public Roads Administration. (In Norwegian only, vegvesen.no)
Praktisk informasjon
Sykehusapoteket på Rikshospitaler er sentralt plassert i vestibylen.Åpningstidene for publikumsavdelingen er
- mandag til fredag kl. 08.00–17.00
- lørdag til søndag: stengt
Det kan forekomme avvik i åpningstider i forbindelse med høytider. Se apotekets egne nettsider.Kontakt
- Telefon: 23 07 34 09
- Fax: 23 07 34 11
Dette er noen av aktivitetene som foregår på Rikshospitalet:
- Natursti
- Lekeplass
Ungdomsrom:
- Ungdomsrommet ligger i 1.etasje på Barneklinikken (E2.1001).
Fritidsklubb:
- Mandag og onsdag fra kl 17.00 til 19.00 for barn og ungdom i skolealder. Fritidsklubben foregår på ungdomsrommet. Søsken og pårørende er også hjertelig velkommen.
Arrangementer:
- Arrangementer for barn og ungdom. Egne oppslag for aktuelle arrangementer henges opp på alle avdelinger.
Pasientbibliotek:
- Biblioteket ligger i 1. etasje mellom hovedinngangen og Barneklinikken. Her kan man låne bøker, filmer og spillutstyr (spillkonsoller og spill).
- Under personalkantina i B-avsnittet ligger trimrommet.
- Alle de store barnepostene har egne flotte lekerom og førskolelærer som jobber på posten.
- I Barneklinikkens vestibyle er det en lekekrok med klatrevegg og myke puter til å bygge med. Denne kan brukes av alle.
- Musikkstund ved musikkterapeutene OUS: Samspill og lek med instrumenter, tirsdager klokken 11.15–12.00 i 3. etasje, Barneklinikken.
- Musikk i Vaktskiftet ved musikkterapeutene OUS: torsdager fra kl. 14.30 i Vestibylen 1. etasje, Barneklinikken.
- Sykehuset har egne sykehusklovner mandag til torsdag hver uke.
- Klovnene går rundt på huset og er innom faste barneposter. De kan også komme på besøk til deg hvis du vil det. Kanskje er du redd eller gruer deg veldig? Da kan kanskje sykehusklovnene gjøre at du føler deg litt bedre.
- Vil du vite mer om klovnene, kan du be en av oss som jobber her om å ta kontakt med Barneprogrammet ved ragnhild.hals@rikshospitalet.no
Please avoid visiting patients between 08:00 and 15:30, as assessments and treatment is taking place during this time.
Visiting hours are displayed on a notice board in the ward. Visits outside these hours must be arranged with the staff.
Leave of absence must be agreed upon with the responsible physician.
Translated from Norwegian to English by Copilot.
Deichman OUS Rikshospitalet
Paseintiblioteket på Rikshospitalet ligger til venstre for hovedinngangen med en gang du kommer inn.
Deichman Etat, Oslo kommune har ansvaret for driften av Pasientbiblioteket på Rikshospitalet.
Hvem kan låne?
Pasientbiblioteket kan benyttes av pasienter (også dagpasienter), pårørende og ansatte ved Oslo universitetssykehus (OUS). Vi leverer bøkene på rommet til pasienter som selv ikke kan besøke biblioteket.
Hva kan du låne?
Bøker, lydbøker, tegneserier, tidsskrifter, film (DVD), musikk, CD- og DVD-spillere og spillmaskiner med tilhørende spill. I biblioteket er det også en PC med tilgang til internett, som pasienter og pårørende kan benytte seg av.
Åpningstider
Kontakt
- Telefon: 23 07 46 40
- E-post: deichman.rikshospitalet@deb.oslo.kommune.no
Ved Rikshospitalet er det mulig å kjøpe blomster og gaver i kiosken ved hovedinngangen.
Noen sengeposter tillater ikke blomster på rommene. Sjekk med den avdlingen du skal til, om de tillater blomster på rommet.
Dagligvarebutikk nær Rikshospitalet
Det ligger ikke dagligvarebutikker i umiddelbar tilknytning til sykehusområdet.
Nærmeste Kiwi finnes på John Colletts Plass, tre trikkestopp unna Rikshospitalet og Gaustad. Dette er det beste alternativet for besøkende som ikke har bil, eller som ikke ønsker å gå et stykke for å komme til butikken.
Ved Ullevål stadion, i gangavstand fra sykehuset, ligger det flere dagligvarebutikker – blant annet Kiwi og Coop. Her er det gode parkeringsmuligheter.
På Vinderen er det også gode handlemuligheter og cafeer. Elleve minutter gåavstand, eller du kan ta T-banen et stopp fra Gaustad (sju minutter). Forøvrig gode parkeringsmuligheter om du kjører (ut av bomringen).
Inne i Sogn studentby ligger det en Rema1000. Her er det gode parkeringsmuligheter.
Dette er et tilbud til foreldre med barn under 18 år som er innlagt på sykehuset. Avdelingen der pasienten ligger er ansvarlige for å bestille rom.Foreldreovernattingshuset er et frittstående modulbygg som ligger i nordenden av RIkshospitalet, nedenfor Bygg 14 på Gaustad sykehus.Frisørsaleongen på Rikshospitalet er for tiden stengt på grunn av byggearbeider.
Det vil ikke lenger være mulig å overnatte på Gaustad hotell for pasienter og pårørende. Oslo universitetssykehus vil sørge for alternativ overnatting.Alternativ overnatting
Oslo universitetssykehus sørger for alternativ overnatting ved:Bestille, endre eller kansellere opphold
Du bestiller, endrer og kansellerer via sykehusavdelingen du er på eller med hotellet du skal bo på.Du kan også bestille direkte via Medirest som drifter hotellene på vegne av sykehuset:
- E-post: booking@medirest.no
- Telefon: 23 25 24 00
Transport til og fra
Resepsjonen på hotellet sørger for at du blir transportert til og fra Rikshospitalet.Hvem kan bo på pasienthotellene?
Pasienthotell er et tilbud for pasienter og deres pårørende. Tilbudet er beregnet på pasienter som er selvhjulpne og som er til poliklinisk- og/eller dagbehandling. Tilbudet gjelder ikke for pasienter som er innskrevet ved sykehuset.
Ledsagere til pasienter og andre gjester kan også bo på hotellet, så fremt det er ledig kapasitet.
Det er også mulig å leie møtelokaler.
Pasientreiser
Du kan få dekket din pasientreise når du reiser til eller fra offentlig godkjent behandling.
Du kan ha rett på godtgjørelse for utgifter til mat og overnatting når du har vært på reise til eller fra behandling.
Det er fri, kodeløs internettilgang på sykehuset.
Biblioteket har en PC med internettilgang som er tilgjengelig for pasienter/pårørende
Pasienter bør ha med oppdatert medisinliste ved innleggelse.
Ta med gode sko, behagelige klær, toalettmappe og hjelpemidler
Det frarådes å anvende parfyme på sykehus. Sterke lukter medfører alvorlig ubehag hos mange og allergiske reaksjoner hos noen. Ikke bruk parfyme når du skal på sykehus, hverken som pasient eller besøkende.
Postkasse på Rikshospitalet
Postkasse finnes ved hovedinngangen, bygg B1.
Røyking på Rikshospitalet
Oslo universitetssykehus er et røykfritt sykehus.
Sykehusskolen på Rikshospitalet
Sykehusskolen på Rikshospitalet finner du på Barneklinikken E1.
Sykehusskolen har egne lærere og egne rom på sykehuset. Det kan være godt å komme ut av sykehusavdelingen og tenke på noe av det du vanligvis gjør. Hvis du ikke kan komme til skolerommet, kan du få undervisning på pasientrommet.
Sykehusskolen er annerledes enn skolen din hjemme. Her er det ikke klasser. På Rikshospitalet betyr det at barn og ungdom fra ulike klassetrinn i grunnskolen og videregående skole kan få undervisning i det samme rommet.
På sykehusskolen får du en egen kontaktlærer som har ansvaret for å følge deg opp. Hun/han tar kontakt med skolen din for å finne ut hva de andre jobber med, og hva som kan være gode læringsmål for deg mens du er pasient.
Åpningstider
- Mandag: 09.30–12.30.
- Tirsdag til torsdag: 09.30–12.30 og 13.30–15.30.
- Fredag: 09.30–12.30 og 13.30–15.00.
Skolen holder åpent høst- og vinterferie.
Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus
Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.
Sykehuskirke på Rikshospitalet
Kirken i glassgaten er alltid åpen. Her kan du sitte i stillhet. Du kan også tenne lys,be eller skrive ned det du har på hjertet hvis du vil at vi skal be for deg eller andre.
Kirken er i avdeling C2, rom 1034.
Kapell på Rikshospitalet
Kapellet benyttes til båreandakter, begravelser og syninger av døde. Rommet er tilrettelagt for bruk av alle tros-og livssyn.
Kapellet er i A2, rom 1034.
Tilrettelegging for tro og livssyn
Se hvordan vi kan tilrettelegge for deg og din utøvelse av tro og livssyn.
Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse.
Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.
Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.