Informasjon for behandlere om pasienter som reiser fra Glåmdalsregionen
Det er endringer i praksis for reiser på medisinsk grunnlag for pasienter som reiser fra eller innenfor kommunene Grue, Eidskog, Nord-Odal, Sør-Odal og Kongsvinger (postnummer 2100 - 2134 og 2200 - 2265). Bakgrunnen er at OUS ikke kom til enighet med leverandør om nye avtaler i de berørte områdene.
OUS presiserer at dette ikke betyr at pasienter mister retten til utgiftsdekning ved reiser til nødvendig behandling.
Pasienter som reiser fra eller innenfor disse kommunene må i større grad enn tidligere selv sørge for sin transport til og fra behandling ved å reise kollektivt eller bruke egen bil for så å kreve refusjon i etterkant.
Merk at reiser til disse kommunene fra andre områder ikke blir berørt. Det gjelder kun reiser fra eller innenfor kommunene.
Som regel dekkes reise til og fra offentlig godkjent behandling, og pasienten får pengestøtte til reisen med et fast beløp per kilometer uansett hvilket transportmiddel som brukes. Pasienten må betale egenandel om hen ikke har frikort. For å få reisegodtgjørelse må avstanden til behandlingsstedet være lengre enn ti kilometer hver vei og gå over mer enn én takstsone. Pasienten kan søke om refusjon digitalt eller på papir. Mer informasjon om refusjon av reiseutgifter finner du på helsenorge.no.
Refusjon av tilleggsutgifter
Om det foreligger dokumentasjon fra deg som behandler (se avsnitt under) vil også pasienter få:
- Utgifter ved bruk av egen bil, som parkeringsutgifter og bompenger, dekket, i tillegg til pengestøtten som er et fast beløp per kilometer reisevei.
- Refundert utgifter til bruk av drosje. Merk at pasienter som ikke kan reise kollektivt eller med egen bil nå i stor grad må bestille drosje på egen hånd, legge ut for turen og deretter søke om refusjon.
Pasienter må fortsatt betale egenandel for reisen.
Krav til dokumentasjon
For at pasienten skal kunne få refundert tilleggsutgifter ved bruk av egen bil eller utlegg til bruk av drosje kreves det altså dokumentasjon på det medisinske behovet fra behandler. Denne type dokumentasjon gjøres ved at du legger inn en rekvisisjon på transport på vanlig måte i NISSY.
Det vil altså si at du som behandler og rekvirent fortsatt skal vurdere pasientens medisinske behov og utstede rekvisisjon i forkant, som i dag.
OUS har imidlertid inngått avtale som skal sikre organisert transport for noen pasientgrupper som reiser fra Glåmdalsregionen. Disse skal ikke bestille egen drosje, men får ordnet tilrettelagt transport av Pasientreiser OUS som før.
Hvordan rekvirere en reise fra eller innenfor Glåmdalsregionen?
Kort fortalt; som du gjorde før 1. mars 2024.
- Vurder om pasienten har et medisinsk behov for transport.
- Om pasienten har et slikt behov, legg inn en rekvisisjon i NISSY på vanlig måte. Huk av for TAXI under transporttype.
- Noen pasienter får transport organisert av oss, om reisen skal gjennomføres innenfor bilenes innleietider (se under).
- Ikke ring vanlig drosje før det er avklart om pasienten får organisert transport av oss.
- Om det er rekvirert mange turer i omtrent samme tidsrom prioriterer vi pasienter i rekkefølge; IA-pasienter, barn under 12 år uten ledsager, reiser til behandling på dialyseavdelinger og gjentakende kreftbehandlinger.
- Om pasienten ikke får transport av oss får pasienten beskjed. I disse tilfellene må pasienten ordne transport på egen hånd (f.eks. ved å bestille en vanlig drosje). Pasienten får refundert reiseutgifter i etterkant, om det ligger inne en rekvisisjon i NISSY. OBS! Er det bedre at behandlingsstedet eller pårørende får beskjeden og kan hjelpe pasienten med å ordne transport selv? Skriv telefonnummer vi skal ringe under «Annen merknad til Pasientreiser» i NISSY.
Tilrettelagt transport vil være tilgjengelig:
Hverdager mellom klokken 07:00 – 21:00. Pasientene kan ikke hentes før klokken 07 eller etter klokken 21.
Lørdager og bevegelige helligdager som ikke faller på søndager mellom klokken 08:00 – 15:00. Pasientene kan ikke hentes før klokken 08 eller etter klokken 15.
Merk at det ikke er noen organisert transport søndager eller på helligdager som faller på søndager.
Rekvisisjon må bekreftes innen klokken 13:00 virkedagen før reisen skal gjennomføres.
På hverdager har Pasientreiser OUS til sammen 10 biler i drift i Glåmdalen. Vær oppmerksom på at det er mindre kapasitet på kveld: Fra 17 – 19 er det to biler i drift og fra 19-21 én bil (denne bilen har ikke rullestolkapasitet).
På lørdager og bevegelige helligdager som ikke faller på søndager er det to biler i drift.
Mer om de prioriterte gruppene
De prioriterte gruppene blir fanget opp av Pasientreiser OUS på bakgrunn av informasjonen i rekvisisjonen. F.eks.: Om en pasient får rekvirert en reise til dialyse vil Pasientreiser OUS fange opp turen på bakgrunn av behandlingsstedet. Det er derfor viktig at rekvisisjonen er korrekt fylt ut.
IA-pasienter er pasienter som trenger spesielt god oppfølging under reisen og som ikke kan overlates til seg selv. For eksempel gjelder dette pasienter med kognitiv svikt, demens o.l., og som ikke har ledsager med på reisen. Behovet hukes av under spesielle behov-feltet i NISSY («Må ikke overlates til seg selv (IA)). For å kunne huke av for dette behovet er det en forutsetning at det er noen som kan ta imot pasienten på leveringsstedet. Dette må rekvirenten avtale med de ansatte ved pasientens sykehjem, eventuelt med pårørende eller hjemmesykepleie hvis pasienten skal hjem. Telefonnummer til kontaktperson må påføres rekvisisjonen.
Pasienter som ikke får organisert transporten av Pasientreiser OUS vil få beskjed om dette. For pasienter som får turen organisert av oss, vil turen også være synlig om pasienten logger seg inn på helsenorge.no.
Vi gjør også oppmerksom på at kapasiteten på denne type tilrettelagt transport er begrenset. Planleggingen av reisene vil også medføre at pasienten må forvente å bli hentet i god tid før behandling. Pasienten må også regne med noe mer ventetid etter behandling.
Reise på trafikalt grunnlag
Ved behov for rekvirert reise på trafikalt grunnlag skal pasienten kontakte Pasientreiser OUS på telefon 05515 for vurdering som i dag. Også når det gjelder reiser på trafikalt grunnlag i de berørte kommunene må pasienten organisere reisen selv etter å ha fått bekreftelse fra Pasientreiser OUS om at reisen er godkjent. Vær oppmerksom på at Pasientreiser kan godkjenne reise på trafikalt grunnlag på hele strekningen, eller til nærmeste knutepunkt for offentlig transport.
Søknad om reisestønad
Pasienter kan søke om refusjon elektronisk via Helsenorge.no Pasienter kan også søke om refusjon ved å sende søknad per post til Pasientreiser HF. Saksbehandling er i skrivende stund rundt tre uker. Egenandel vil fortsatt bli trukket om pasienten ikke har frikort.
Helsepersonell kan bestille reiseregningsskjema, veiledninger og annet informasjonsmateriell kostnadsfritt på https://pasientreiser.no/helsepersonell/bestill-materiell.
Har pasienten behov for hjelp til utfylling av reiseregningsskjema eller andre spørsmål, finnes hjelp og veiledning på https://helsenorge.no/pasientreiser. Pasienten kan også ringe 05515 og følge tastevalgene om dekning av reiseutgifter.
Økonomiske spørsmål
Vi har forståelse for at det for mange kan være økonomisk utfordrende å skulle legge ut for reisen selv. Opplever du at pasienten har slike problemer må pasienten ta kontakt med sitt NAV-kontor.
Pasientreiser OUS kan også være behjelpelige med å planlegge transport slik at kostandsutlegget reduseres. Skal pasienten reise ut av regionen er det for eksempel mulig at vi tilbyr transport fra et møtepunkt utenfor Glåmdalen, hvis pasienten selv kommer seg til dette knutepunktet med annen transport. Dette kan redusere egenutleggene. Be pasienten ringe 05515 for veiledning.