Nevrokirurgisk avdeling - Ullevål

Vi ønsker deg velkommen som pasient ved nevro- og kjevekirurgisk avdeling. Vår enhet på Ullevål består av poliklinikk, pre-pol, sengepost, operasjonsavdeling og overvåkning. Vi er en stor, tverrfaglig enhet som samarbeider bredt med andre enheter i sykehuset, så du vil møte folk fra mange ulike yrkesgrupper og fagområder i løpet av oppholdet ditt.

Vi tar imot pasienter for planlagt og akutt kirurgisk behandling. Fordi vi er akuttsykehus kan det medføre ekstra ventetid og noen ganger utsettelser av planlagte operasjoner.

Følgende gjelder før du skal ha narkose:

  • Du må være frisk. Det vil si, ikke ha feber, halsbetennelse eller andre infeksjoner.
  • Du må faste fra midnatt kvelden før operasjon. Det vil si at du ikke skal spise etter kl. 24. På morgenen operasjonsdagen kan du drikke et glass vann, saft eller en kopp kaffe eller te uten melk (klare væsker) senest to timer før operasjonen. Du kan også bruke tyggegummi, snus eller røyk inntil to timer før operasjonen.
  • Tannpuss utføres på morgenen operasjonsdagen.
  • Du må dusje og vaske håret på operasjonsdagen, eller kvelden før.
  • Ikke bruk bodylotion, deodorant og lignende etter dusjen.
  • Bart og skjegg må fjernes senest kvelden før operasjon.
  • Sminke, neglelakk, smykker og piercinger må fjernes før operasjonen.
  • Ta med gode sko som er enkle å ta av og på, men som samtidig sitter godt på foten (joggesko eller lignende). 

  • Det er ofte hektisk i avdelingen på formiddagen. Det kan bli noe ventetid før du får rom. Du blir tatt imot av sykepleier som gir deg informasjon og svarer på spørsmål. Du blir undersøkt av lege og får tilsyn av narkoselege etter kl. 14. Kirurgen som skal operere deg vil gi deg informasjon om inngrepet før operasjonen. Skriv ned eventuelle spørsmål i forkant. Eventuelle planlagte undersøkelser som MR og CT blir tatt i løpet av dagen. Blodprøver og eventuelt EKG tas innkomstdagen.
  • Noen pasienter har fått utført preoperative undersøkelser på poliklinikken og møter fastende operasjonsdagen.
  • Hvis du bor i Oslo-området kan du ofte reise hjem i permisjon på ettermiddagen innleggelsesdagen og komme tilbake til sykehuset enten på kvelden eller tidlig neste morgen. Dersom du kommer utenbys fra bor du enten på sengeposten eller på pasienthotellet denne natten. Dersom du legges inn på fredag, med planlagt operasjon mandag, må du beregne deg på permisjon i helgen. Reiseutgifter til permisjon refunderes ikke.

  • Hvis du er forhindret fra å møte på innleggelsesdagen, må vi få melding snarest.

Mobilbruk/eiendeler

  • Du er selv ansvarlig for egne eiendeler, vi anbefaler å ha med minst mulig verdisaker. 
  • Vi låser inn alle eiendeler når du blir hentet til operasjon. Det er ikke sikkert du kommer tilbake på samme rom etter operasjonen. 
  • Det er tillatt å bruke mobiltelefon i avdelingen. Husk at det må vises hensyn til medpasienter i forhold til mobilbruk.
  • Avdelingen har dessverre ikke bærbar telefon til utlån.

Blomster

Av hygienemessige grunner er det ikke lov til å ha blomster inne på avdelingen.

  • Hvis du bruker medisiner skal disse tas med. Ta også med spesialutstyr hvis du har behov for det.
  • Dersom du bruker blodfortynnende medikament skal dette som en regel stoppes et visst antall dager før kirurgi, avhengig av hvilken type medikament du bruker. Dersom du bruker flere blodfortynnende medikamenter kan det være aktuelt å beholde ett av disse fram til operasjon. Nærmere avtale om dette gjør du under samtalen med kirurgen og narkoselegen (anestesilegen). 
  • Hvis ingenting annet er sagt skal du ta alle faste medisiner (som ikke er blodfortynnende) fram til og med dagen før operasjon.

  • På legevisitten utskrivelsesdagen skriver legen ut sykemelding, resepter og lignende. Det er vanlig å reise på formiddagen etter legevisitt. Sykehuset dekker hjemreise, men pasienter uten frikort må betale egenandel. Vær oppmerksom på at dette gjelder rimeligste reisemåte.
  • Dersom du skal ha kontroll på nevrokirurgisk poliklinikk får du varsling om dette.
  • Er du operert i nakke eller rygg, trenger du stort sett ikke oppfølging hos nevrokirurg etter operasjonen. Alle som er operert kan kontakte nevrokirurgisk poliklinikk inntil åtte uker etter operasjonen. Timebestilling kan du gjøre via helsenorge.no eller telefon 23 02 74 14.
  • Kjevekirurgiske pasienter kontrolleres på kjevekirurgisk poliklinikk eller på tannlegehøgskolen. Dette får du beskjed om ved utreise.
  • De fleste pasienter kan følges opp hos fastlegen, som også får tilsendt legesammenfatning. Hvis du etter utskrivelse føler behov for å snakke med lege, tar du kontakt med din fastlege. Fastlegen vurderer om det er behov for ny kontakt med sykehuset. Ved akutte behov kontaktes legevakten.

Glemte eiendeler

Dersom du har glemt igjen eiendeler hos oss er det viktig at du tar kontakt med en gang du oppdager forglemmelsen og avtaler henting. Dersom vi ikke hører noe vil ting som ligger igjen etter hvert bli kassert.

Journalen din

Du får tilgang til deler av journalen din ved å gå inn på helsenorge.no, og så velge «min journal». For å logge inn må du bruke bankID. Se nettsidene for mer informasjon. Det kan ta noen dager før dokumentene er tilgjengelige i «Min journal».

Brukerundersøkelse

Sykehuset gjennomfører en brukerundersøkelse og vi er takknemlige for tilbakemeldinger slik at vi har mulighet for å forbedre oss. SMS sendes til de som har mobiltelefonnummer registrert i journalsystemet vårt. 

Pasienter eller pårørende kan også sende oss tilbakemelding på minjournal.no/svar. Tast avdelingskode 707437 for å svare til Nevrokirurgi, Ullevål. 
Sammen med pasientene utvikler vi morgendagens behandling.

Kontakt

Telefon

Telefonnummer nevrokirurgisk avdeling:

23027414
Telefontid poliklinikk mandag til fredag kl 09.00–11.00 og 12.00–14.00.

Telefon Kjevekirurgisk poliklinikk

22118490
Telefontid mandag til fredag kl 09:00-11:00 og kl 13:00-14:00

Slik finner du fram

Oppmøtested

Nevro- og kjevekirurgisk sengepost: Bygg 7, inngang A, 3. etasje

Nevrokirurgisk poliklinikk: Bygg 6, inngang B, 1. etasje

Kjevekirurgisk poliklinikk: Bygg 7, inngang A, 2. etasje

Ullevål sykehus Bygg 6

Kirkeveien 166

0450 Oslo

Foto av bygget

Ullevål sykehus Bygg 7

Kirkeveien 166

0450 Oslo

​Det går både buss og trikk til Ullevål sykehus, med stoppesteder ved hovedinngangen til sykehuset.

Se ruter.no for ruteinformasjon.

Praktisk informasjon

Apoteket finner du mellom  byggene 2 og 11, ved siden av Kiwi dagligvarebutikk og kaféen Espresso House.

Åpningstider:

  • Mandag til fredag: 08.00–17.00.
  • Lørdag: 10.00–14.00.

Avvik kan forekomme – se apotekets egne nettsider.

Kontakt:

Telefon: 23 20 52 00
E-post: ulleval.apotekutsalget@sykehusapotekene.no

Seksjon for helseinformasjon til pasienter og pårørende et åpent informasjonssenter med en oppdatert og rikholdig samling av helsefaglig litteratur, nyttige brosjyrer og mulighet for å låne generell litteratur for barn og voksne.

Du finner biblioteket i bygg 10 (Ullevål hotell).

Åpningstider

  • Mandag, tirsdag, torsdag og fredag: 10.00–16.00
  • Onsdag: 10.00–19.00
  • Lørdag og søndag: Stengt

Kontakt​

Telefon: 22 11 80 80 (sentralbordet).

Telefontiden er fra 08.30 til 16.00 (onsdag til 19.00).

E-post: seksjonforhelseinfo@ous-hf.no

​Kiosken ved hovedinngangen, Kiwi-butikken i Vestre gate og Ullevål hotell, i bygg 10 har gaver og blomster.

På Ullevål sykehus er det en ​Kiwi dagligvarebutikk i Vestre gate, mellom byggene 2 og 11.

Åpnin​gstider

  • Hverdager: 07.00–23.00
  • Lørdag: 09.00–21.00
  • Søndag: Stengt

Avvik kan forekomme, sjekk nettsidene til KIWI på kiwi.no.

Kontakt​​​

Telefon: 22 46 61 11 

Hotellet består av 131 gjesterom, fordelt på åtte etasjer. Alle rom er utstyrt med eget bad/WC, internett, TV og kjøleskap. Ullevål hotell er hovedsakelig et tilbud for pasienter som av ulike årsaker har behov for å være i nærheten av sykehusets tjenester. Deres pårørende kan også bo på hotellet.

Restaurantens åpningsti​der

Hverdager:

  • Frokost: 07.00–09.00.
  • Lunsj: 11.30–13.00.
  • Middag: 16.00–18.00.

Helg og helligdager:

  • Frokost: 08.00–10.00.
  • Lunsj: 12.00–13.00.
  • Middag: ​16.00–18.00.

Hotellet ligger på sykehusområdet i bygg 10, mellom Kvinnebarn -senteret og Patologibygget (Blodbanken).

Holdeplass for trikk og buss finnes rett utenfor sykehusets hovedinngang i Kirkeveien. Flybussene til og fra Gardermoen stopper på samme holdeplass som lokalbussen.

Vi anbefaler at det benyttes kollektivtransport fordi antallet parkeringsplasser på området er begrenset.

Innsjekking og utsjekking

Hovedinnsjekking er etter klokken 15.00 og hovedutsjekking skjer før klokken 10.00.

Kontakt

  • Telefonnummer til resepsjonen: 23 25 24 00
  • Telefonnummer til catering og møtemat: 21 60 36 17
  • Faks: 85 23 34 64 (Allotment bruk 85 23 34 65)
  • E-postadresse: resepsjon.ullevalhotell@medirest.no

Pasientreiser

Du kan få dekket din pasientreise når du reiser til eller fra offentlig godkjent behandling.

Trykk her for mer informasjon om dekning av reiseutgifter i forbindelse med pasientreiser.

Du kan ha rett på godtgjørelse for utgifter til mat og overnatting når du har vært på reise til eller fra behandling.
Trykk her for mer informasjon om dekning av hotellopphold via Paisentreiser.

Det er internettilgang på de fleste byggene og sengepostene på Ullevål. Forhør deg der du skal på time, eller legges inn. Du må ha med eget datautstyr. Ansatte kan hjelper deg med kode for tilgang, hvis det kreves kode.

Biblioteket (1. etasje i pasienthotellet, bygg 10) tilbyr tilbyr gratis WIFI og har fire stasjonære PC-er der du kan surfe, søke i databaser, ta utskrifter, kopiere og skanne. Her kan du også låne både faglitteratur, skjønnlitteratur, bøker og andre medier og samtidig få hjelp og søkeveiledning av våre spesialbibliotekarer.

Foto og sosiale medier

Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred når de er på sykehus. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre på sosiale medier uten å ha spurt dem først.

Pasienter, pårørende og andre besøkende kan få kjøpt mat følgende steder (vær oppmerksom på at det kan være andre åpningstider i ferier og høytider).

​Hovedinngangen, bygg 4

Kiosken:

  • Mandag til fredag: 07.00–20.00.
  • Lørdag til søndag: 10.00–18.00.

Kantina:

  • Mandag til fredag 07.00–17.00.
  • Lørdag til søndag stengt.

Espresso House ved Kiwi Ullevål​​​

  • Mandag til fredag: 07.00–17.00.
  • Lørdag til søndag: 10.00–17.00.

Kantina på Søsterhjemmet, bygg 2​​​

  • Mandag til fredag: 08.00–14.00.
  • Lørdag til søndag: Stengt.

Kantina på Barnesenteret, bygg 9

  • Mandag til fredag: 09.00–14.00.
  • Lørdag til søndag: Stengt.

Kafé på Kreftsenteret, bygg​ 11

  • Mandag til fredag: 07.30–14.00.
  • Lørdag til søndag:  Stengt.

Kafé ved Blodbanken, bygg 25

  • Mandag til fredag: 07.30–14.30.
  • Lørdag til søndag: Stengt.

Kafé i bygg 37

Blant annet holder Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering til her.

  • Mandag til fredag: 09.00–14.00.
  • Lørdag til søndag: Stengt.

Kafé og kiosk ved Ullevål hotell, bygg 10​

Hotellets kafé og kiosk er bemannet hele døgnet. Her får du kjøpt kaffe, mineralvann, øl, vin, diverse utvalg av kaker, baguetter, salater, iskrem og et enkelt kioskutvalg.

Restauranten ved Ullevål hotell, bygg 10

Mandag til fredag:

  • Frokost: 07.00–09.00.
  • Lunsj: 11.30–13.00.
  • Middag: 16.00–18.00.

Helg og helligdager:

  • Frokost: 08.00–10.00.
  • Lunsj: 12.00–13.00.
  • Middag: 16.00–18.00.

Hotellets kafè er bemannet hele døgnet. Her får du kjøpt kaffe, mineralvann, øl, vin, diverse utvalg av kaker, baguetter, salater, iskrem og et enkelt kioskutvalg.

Dagligvarebutikk (Kiwi) på Ullevål sykehus

Det er også mulig å kjøpe varm og kald mat på dagligvarebutikken, som ligger mellom byggene 2 og 11, ved Espresso House og apoteket.

​Benytt parkeringshuset til høyre etter innkjøring fra Kirkeveien. Alternativt en av flere mindre uteplasser på sykehusområdet. Det kan være vanskelig å finne ledig parkering utendørs, spesielt på området sør mot Kirkeveien. Avgiftstid er alle dager og hele døgnet.

Betalingsmuligheter

Sykehuset tilbyr parkering utendørs på alle behandlingsstedene. Du kan velge om du vil betal​​e med kort, mynt eller mobiltelefon. Sykehuset anbefaler at den parkerer benytter seg av etterskuddsvis betaling eller betaling med Easypark sin mobiltelefonløsning. Det er fordi det ikke alltid er like lett å beregne hvor lang tid sykehusbesøket vil ta.

Etterskuddsvis betaling

Ved etterskuddsvis betaling bruker du betalingskort (for eksempel VISA-kort) og reserverer et beløp på parkeringsautomaten. Dersom du ikke bruker opp hele parkeringstiden, blir det overskytende beløp refundert.
Slik gjør du: 

  1. Trekk betalingskortet i betalingsautomaten.
  2. Reserver et beløp.
  3. Tast inn kjøretøyets registreringsnummer. Det er ikke nødvendig med billett i frontruten.
  4. Når du avslutter besøket, trekker betalingskortet igjen (det samme som først benyttet) i betalingsautomaten (den samme betalingsautomat som først benyttet) og du blir logget ut.
  5. Fordelen med ordningen er at du hverken betaler for mye parkeringsavgift eller risikerer at parkeringstiden løper ut på grunn av forsinkelser.

Parkeringstid kan kjøpes ved automaten eller ved bruk av EasyPark-app (EasyPark tar 15 prosent tillegg for bruk av deres app). EasyPark SMS tjeneste – transaksjonsavgift 3 prosent minimum 2 kr (se beskrivelse på automat).

Priser 2023

  • 46 kr per time
  • 290 kr per døgn
  • 975 kr per uke
EasyPark-koder:
  • Ullevål p-hus, EasyPark-kode: 3015
  • Uteparkering, EasyPark-kode: 3010

Gjelder alle dager og hele døgnet.

Foreldreparkering

Foreldre/foresatte eller ledsagere til barn innlagt på Ullevål sykehus, kan parkere uten avgift på ansattplasser i parkeringshuset. Forutsetningen er at barnet er under 18 år og er innlagt på sykehuset. Det kan i perioder være begrenset parkeringskapasitet ved sykehuset, og man vil måtte lete etter ledig plass også utenfor hovedområdet rundt parkeringshuset.

  • Parker bilen og ta kontakt med behandlend​e enhet for å få bekreftelse på innleggelse.
  • Husk å notere og ta med bilens registreringsnummer.
  • Bekreftelsen skal deretter vises fram i resepsjonen på barnesenteret eller i Vaktsentral ved hovedinngang bygg 4.
  • Det er ikke nødvendig å legge frem billett synlig i vindusruten. Ditt registreringsnummer blir elektronisk registrert, og du får en kvittering på sms dersom du legger igjen ditt telefonnummer.
  • Allerede betalt parkering refunderes ikke av sykehuset.

Akutt fødende

Ved akutt fødsel kan man benytte en reservert "nød"-parkeringsplass rett utenfor inngangen til Kvinneklinikken. Bilen kan stå der maksimalt én time før den må flyttes til ordinær parkeringsplass.

Forflytningshemmede

Personer som har gyldige parkeringsbevis for forflytningshemmede, har egne reserverte plasser strategisk plassert rundt på området. I tillegg kan alle betalingsplasser på uteområdene benyttes uten avgift. Beviset skal være synlig plassert for kontroll.

Kontakt

Generelle henvendelser:

Klager​

Klage på kontrollsanksjon kan legges inn via ous.parkerings.info eller per brev til

Oslo universitetssykehus HF
Oslo Sykehusservice
Postboks 4956 Nydalen
0424 Oslo
Merk Kontrollsanksjon – Parkering

Fra 1. januar 2017 håndheves OUS parkeringsområder etter Parkeringsforskriften av 18. mars 2016 nummer 260.

Lenke til Parkeringsregisteret hos Statens vegvesen.

​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

Les mer om tolk og Tolkesentralen.

Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

​Kapellet på Ullevål sykehus

Ullevål har kapell i Lab-bygget (bygg 25) og stillerom i Sentralblokka (bygg 4) og på Kreftsenteret (byg​g 11).

Kapellet benyttes til båreandakter, begravelser og syninger av døde. Rommet er tilrettelagt for bruk av alle tros- og livssyn.

Stillerom på Ullevål sykehus

I stillerommene kan du tenne lys og sitte i bønn eller stille refleksjon.

Prestetjenesten

Se informasjon om Prestetjenesten.

Samtalepartnere fra ulike tros- og livssynstradisjoner

Se informasjon om samtalepartnertjenesten.

Tilrettelegging for tro og livssyn

Se hvordan vi kan tilrettelegge for deg og din utøvelse av tro og livssyn​.

Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.