Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Alderspsykiatrisk seksjon

Alderspsykiatrisk seksjon ved Oslo universitetssykehus tilbyr utredning og behandling av psykiske lidelser hos personer som er 65 år eller eldre. Vi gir spesialisthelsetjenester til eldre med psykiske helseutfordringer, ofte i kombinasjon med somatisk sykdom eller kognitiv svikt. Vi legger vekt på trygghet, verdighet og respekt i møte med pasienter og pårørende. Vår behandling er tverrfaglig og helhetlig, og vi samarbeider tett med fastleger, hjemmetjenester og andre deler av helse- og omsorgstjenesten. Seksjonen holder til i rolige og naturskjønne omgivelser på Gaustad i Oslo.


Seksjonen består av fire enheter:

•    Poliklinikk – for utredning og behandling uten innleggelse
•    Døgnenhet – for pasienter som trenger innleggelse og tettere oppfølging
•    Kontorenhet – som håndterer administrative oppgaver og pasientlogistikk
•    Forskningsenhet – som driver forskning for å utvikle bedre behandlingstilbud

Hva gjør vi?
Poliklinikken tilbyr utredning og behandling til personer som er 65 år eller eldre med psykiske lidelser som krever spesialisthelsetjeneste. Behandlingen gis uten innleggelse og tilpasses den enkeltes behov.

Hvem er tilbudet for?
Tilbudet gjelder for eldre personer med moderate til alvorligere psykiske lidelser som depresjon, angst, psykoser, bipolar lidelse eller kognitiv svikt kombinert med psykiske symptomer. Vi tar også imot pasienter med komplekse aldersrelaterte endringer i psykisk helse, og pasienter under 65 år som har psykiske symptomer i forbindelse med demens.

Henvisning og tilgang
Henvisning sendes via fastlege, lege i annen helsetjeneste, eller spesialist. Poliklinikken tar imot pasienter fra bydelene Bjerke, Sagene, Nordre Aker, Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand. Henvisning kan også skje gjennom fritt sykehusvalg.

Hvordan foregår behandlingen?
Et behandlingstilbud starter med en tverrfaglig vurdering. Oppfølgingen kan bestå av samtaleterapi, medisinsk behandling, psykoedukasjon og pårørendesamtaler. Vi tilbyr individuell behandling og ulike gruppetilbud. Vi har ulike faggrupper med spesialutdannelse: psykologer, leger, sykepleiere, ergoterapeut og fysioterapeut. Behandlingen foregår på dagtid, og skjer i poliklinikkens lokaler på Gaustad. Poliklinikken har også mulighet for ambulant oppfølging der pasienten bor.

Transkraniell magnetisk stimulering (TMS)Alderspsykiatrisk seksjon tilbyr også TMS-behandling ved depresjon for personer som ikke har hatt effekt av annen depresjonsbehandling. Tilbudet gis foreløpig kun til pasienter som er i behandling ved Klinikk psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus.

Samarbeid og helhetlig oppfølging
Vi samarbeider tett med fastleger, hjemmetjenesten, kommunale tjenester og eventuelt andre sykehusavdelinger for å sikre helhetlig behandling og god overgang mellom nivåene i helsetjenesten.

Kontaktinformasjon
Poliklinikken ligger på Gaustad i Oslo, i rolige og grønne omgivelser.
Telefon: 22923800
Åpningstider: 08:15-11:30 og fra kl.12:30-15:30
Besøksadresse: Gaustad sykehus, bygg 19, Sognsvannsveien 21  

Hva gjør vi?
Døgnenheten tilbyr utredning og behandling til personer som er 65 år eller eldre med alvorlige psykiske lidelser som krever innleggelse. Oppholdet gir mulighet for tett tverrfaglig oppfølging og observasjon over tid.

Hvem er tilbudet for?
Tilbudet gjelder pasienter med alvorlig depresjon, angst, psykose, mani, selvmordsfare eller andre sammensatte psykiske lidelser som ikke kan ivaretas tilstrekkelig i poliklinikk. Mange har også somatiske tilstander eller kognitiv svikt som gjør situasjonen kompleks.

Henvisning og innleggelse
Innleggelse skjer etter vurdering av spesialist, vanligvis etter henvisning fra fastlege, legevakt eller annen helsetjeneste. Pasienter fra bydelene Bjerke, Sagene, Nordre Aker, Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand kan henvises, i tillegg til henvisninger gjennom fritt sykehusvalg.

Hvordan foregår behandlingen?
Utredning og behandlingen er tverrfaglig og tilpasses individuelt. Den kan omfatte samtaleterapi, miljøterapi, kartlegging av kognitiv funksjon og oppfølging av fysisk helse, samt medisinsk behandling. Vi har personale og ulike faggrupper med spesialutdannelse: leger, sykepleiere, sosionom, ergoterapeut og fysioterapeut. Pårørende blir, når det er aktuelt, involvert i behandlingen. Vi legger stor vekt på verdighet, trygghet og omsorg i møte med pasienten.

Samarbeid og videre oppfølging
Vi samarbeider tett med pårørende, fastleger, hjemmetjenesten og kommunale instanser for å planlegge utskrivelse og sikre god oppfølging etter innleggelsen. Overgangen til hjem eller annen behandlingsinstans skjer i dialog med pasient og pårørende.

Praktisk informasjon
Døgnenheten har 13 sengeplasser og ligger i rolige og grønne omgivelser på Gaustad. Oppholdets varighet vurderes individuelt.

Besøkstider og praktisk informasjon om besøk og opphold får du ved å kontakte enheten direkte.

Kontakt
Telefon: 22923800
Åpningstider: kl. 08:15–11:30 og 12:30–15:30. Dersom man ringer utenom åpningstidene og trenger kontakt med døgnenheten, skal man taste 1.
Besøksadresse: Gaustad sykehus, bygg 19, Sognsvannsveien 21

Hva gjør vi?
Kontorenheten har ansvar for den administrative driften av Alderspsykiatrisk seksjon. Vi sikrer at pasientforløpene flyter godt fra henvisning til avsluttet behandling, og at kommunikasjonen mellom pasienter, behandlere og samarbeidspartnere fungerer effektivt.

Våre hovedoppgaver inkluderer:

  • Mottak og registrering av henvisninger
  • Pasientadministrasjon og timeinnkallinger
  • Kontaktpunkt for telefon- og e-posthenvendelser
  • Samhandling med fastleger, andre avdelinger og helseinstanser
  • Bistand med praktisk informasjon til pasienter og pårørende

For deg som pasient eller pårørende
Kontorenheten er ofte det første kontaktpunktet du møter ved seksjonen. Vi hjelper deg med praktiske spørsmål knyttet til henvisninger, timer, oppmøte og generell informasjon om tjenestene våre. Vi har taushetsplikt og behandler all informasjon konfidensielt.

For henvisere og samarbeidspartnere
Vi sørger for at henvisninger blir håndtert raskt og korrekt, og bistår med nødvendig dialog mellom henviser og behandlingsapparat. Du kan kontakte oss for status på henvisning eller koordinering rundt pasientforløp.

Kontaktinformasjon
Telefon: 22923800
Åpningstider: 08:15-11:30 og fra kl.12:30-15:30
Besøksadresse: Gaustad sykehus, bygg 19, Sognsvannsveien 21

Hva gjør vi?
Forskningsenheten driver forskning med mål om å styrke kunnskapen om psykiske lidelser hos eldre. Vi undersøker hvordan psykisk helse utvikler seg i høy alder, hvordan ulike behandlingsformer virker, og hvordan helsetjenestene best kan tilpasses eldre pasienter. Forskningsenheten involveres på flere andre områder i seksjonen – fra undervisning til forbedringsarbeid og brukermedvirkning. Enheten er samlokalisert med de andre enhetene i seksjonen.

Forskningstemaer
Viktige temaer i vår forskning er blant annet:

  • Depresjon hos eldre
  • Selvmord hos eldre
  • Kognitiv svikt og sammenhengen med psykisk helse
  • Personlighetsvansker hos eldre
  • Transkraniell magnetisk stimulering (TMS) i behandling av depresjon hos eldre

Hvem er vi?
Forskningsenheten består av en forsker som er psykologspesialist, en rådgiver og en stipendiat. Forskningsenheten er en del av Oslo universitetssykehus sitt forskningsmiljø.

Deltakelse i forskning
Pasienter som er tilknyttet Alderspsykiatrisk seksjon kan bli spurt om å delta i forskningsprosjekter. Deltakelse er frivillig, og man kan når som helst trekke seg. Alle studier er godkjent av etisk komité, og personvern blir ivaretatt.

Vil du vite mer?
For mer informasjon om aktuelle forskningsprosjekter eller samarbeid, ta kontakt med forskningsenheten.

Kontakt: Arvid Skjerve Hammerstad, psykologspesialist og forsker
E-post: arvskj@ous-hf.no

Pasienter kan henvises til Alderspsykiatrisk seksjon av fastlege, legevakt, spesialist eller annet helsepersonell med henvisningsrett. Henvisningen sendes elektronisk via Norsk Helsenett til Oslo universitetssykehus, Alderspsykiatrisk seksjon.

Vårt opptaksområde omfatter bydelene:
Bjerke, Sagene, Nordre Aker, Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand.
Vi tar også imot pasienter gjennom fritt behandlingsvalg.

Henvisningen bør inneholde:

  • Aktuell problemstilling og symptomutvikling
  • Relevante psykiske og somatiske diagnoser
  • Kognitiv status (ved mistanke om svikt eller demens)
  • Medikamentoversikt og tidligere behandling
  • Funksjonsnivå og behov for tilrettelegging
  • Informasjon om pasientens samtykkekompetanse og pårørende

Henvisninger vurderes fortløpende. Pasient og henviser vil få tilbakemelding når henvisningen er vurdert.

Henvisninger sendes elektronisk via Norsk Helsenett til:

Oslo universitetssykehus HF
Postboks 4956 Nydalen
0424 OSLO Psykisk helsevern for voksne

Kontakt oss gjerne ved spørsmål:
Telefon: 22923800
Åpningstider: 08:15-11:30 og fra kl.12:30-15:30

Det er viktig at du som pasient eller pårørende deler din kunnskap og erfaring, dine tanker, forslag og ideer med oss. Ved å kontakte Brukerrådet kan du som pasient, pårørende eller ansatt være med på å påvirke kvaliteten på tjenestetilbudet ved Alderspsykiatrisk seksjon.

Hvorfor ha et brukerråd?

Brukerrådet arbeider for å fremme brukerinvolvering, noe som er lovfestet i helsetjenester. Brukerrådet på Alderspsykiatrisk seksjon arbeider for å ivareta dine rettigheter og interesser som pasient eller pårørende samt å styrke brukermedvirkning og bidra til å bedre kvaliteten på tjenestene som tilbys ved seksjonen. Gjennom rådet kan du som pasient eller pårørende ta opp saker angående dine erfaringer og få råd i generelle saker. Ansatte ved seksjonen har også mulighet til å melde saker til brukerrådet.

Hvem sitter i brukerrådet?

Brukerrådet er et samarbeidsforum mellom pasienten, pårørende og seksjonen. Rådet består av nåværende og/eller tidligere pasienter, pårørende og representanter fra brukerorganisasjoner, i tillegg til ansatte fra seksjonen. Vi er to ansatt- og fire brukerrepresentanter.

Hvilke saker kan man ta til brukerrådet?

Vi oppfordrer alle til å ta opp saker av betydning for behandling og tjenestetilbudet som Alderspsykiatrisk seksjon gir. Vi ønsker både små og store saker. Eksempler på saker:

  • Tilbakemelding på behandlingen eller oppholdet, ros eller forbedringsforslag
  • Spørsmål, ønske om råd eller hjelp fra brukerrådet
  • Innspill til temaer/saker som kan være relevante å ta opp i brukerrådet

Hva skjer med sakene som er meldt?

Alle saker som meldes tas opp i Brukerrådet. Rådet møtes 4 ganger i halvåret. Etter at en sak er meldt inn vil den bli tatt opp på nærmeste møte. Videre saksgang vil være avhengig av sakens natur.

Hvordan kan jeg henvende meg til brukerrådet?

Brukerrådet er et selvstendig og uavhengig organ som det skal være enkelt å henvende seg til. Her har du også mulighet til å ta opp saker anonymt. Du kan spørre personalet som kan hjelpe deg med å komme i kontakt med brukerrådet, eller benytte en av disse måtene for å kontakte oss:

  • Send e-post til: aldpsy@ous-hf.no
  • Legg lapp/brev i en av de blå postkassene i bygget
  • Send oss et brev til vår postadresse:

Brukerrådet
Alderspsykiatrisk seksjon
Oslo universitetssykehus HF, Ullevål
Postboks 4956 Nydalen
0424 Oslo

Lyst til å lese mer om brukermedvirkning? Se helsedirektoratets side om brukermedvirkning.  

 

Kontakt

Telefon

Pakkeforløpskoordinator treffes på telefon 95079551 (hverdager mellom 09 - 14)

Postadresse

Oslo universitetssykehus, HF Alderspsykiatrisk seksjon Postboks 4950 Nydalen 0424 Oslo

Endre eller avbestille time

Endre eller avbestille time
Du kan endre eller avbestille time digitalt i Helsenorge-appen, på helsenorge.no eller ved å kontakte oss på telefon. Si i fra senest 24 timer før, slik at du slipper gebyr for ikke å møte til timen.

eDialog - sikker sending av sensitive dokumenter og vedlegg

Send sensitive sykdoms- og personopplysninger (dokumenter og vedlegg)
Vi svarer ikke på generelle spørsmål om feks ventetider og henvisningsrutiner via denne tjenesten.

Slik finner du fram

Oppmøtested

Gaustad sykehus, Bygg 19, Sognsvannsveien 21 i Oslo

​Kollektivtrafikk til Gaustad sykehus

Det går både trikk, buss og T-bane til Rikshospitalet.

Trikken stopper rett utenfor Rikshospitalets hovedinnganger. Derfra er det ca. 8 minutters gange til Gaustad sykehus.  

Bussen stopper på Ring 3. Derfra er er det ca. 15 minutters gange til Gaustad sykehus.

T-banen stopper på Forskningsparken og Gaustad. Derfra er det hhv ca. 10 og 15 minutters gange til Gaustad sykehus. 

Se ruter.no for ruteopplysninger.

Praktisk informasjon

Café Årstidene er et spisested for pasienter, ansatte og andre gjester. Kaféen er arbeidstreningssted for pasienter på sykehuset og en del av det ergoterapeutiske behandlings- og rehabiliteringstilbudet ved OUS, Klinikk psykisk helse og avhengighet.

Åpningstider​​​​

Tirsdag til torsdag kl. 11.00 til 13.00.

På mandag og fredag holder kaféen stengt.

Kontakt​​​

Telefon: 22 92 35 69 eller 22 92 35 70  

Besøksadresse​

Sognsvannsveien 21

Gaustad sykehus, bygg 7

0320 Oslo

​​Kart over Gaustad sykehus i PDF (ehandboken.ous-hf.no).​ 

​Alle parkeringsplasser på Oslo universitetssykehus HF er avgiftsbelagte. Kart over Gaustad sykehusområde.

​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

Les mer om tolk og Tolkesentralen.

Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.