Statusrapporten er et viktig dokument for påtalemyndigheten i vurderingen om særreaksjonen skal opprettholdes eller besluttes opphørt. Faglig ansvarlige for pasienter med dom til tvungent psykisk helsevern er derfor pålagt å utarbeide årlige statusrapporter til påtalemyndigheten, slik at påtalemyndigheten får tilstrekkelig informasjon til å vurdere om det tvungne vernet skal opprettholdes eller ikke.
I tillegg er påtalemyndigheten er pålagt en kontrollfunksjon under gjennomføringen av særreaksjonen, jf. psykisk helsevernloven §§ 5-4 og 5-5, og påtalemyndigheten må følgelig ha informasjon om gjennomføringen. Kontrollfunksjonen omhandler hensynet til samfunnsvernet.
Nasjonal koordineringsenhet er også avhengig av oppdatert informasjon om gjennomføringen av dommen, jf. psykisk helsevernloven § 5-2b. Sentral informasjon er ansvarsforhold og behandlingsnivå, og parameter knyttet til samfunnsvernet. Data fra statusrapportskjema legges inn i enhetenes register.
Ved utarbeidelse av statusrapport er det viktig å ta hensyn til følgende forhold:
Pasienten og pasientens nærmeste pårørende har som hovedregel rett1 på informasjon om innholdet i statusrapporten. Den faglig ansvarlige bør avklare med lederen av den lokale kontrollkommisjonen om kommisjonen ønsker å få tilsendt kopi av statusrapporten.
Statsrapportskjema skal sendes til Nasjonal koordineringsenhet for dom til tvungent psykisk helsevern (sammen med kopi av statusrapporten).
Informasjonen fra helseopplysningsskjemaet registreres enhetens register, jf. psykisk helsevernloven § 5-2b.