Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

SHARK

Kombinert laserkirurgi og corneal collagen crosslinking ved keratokonus

Pasienter med tiltakende keratokonus behandles med collagen crosslinking (CXL) for å stoppe progresjonen. Vi ønsker å undersøke om en type laserbehandling kalt transepitelial phototerapeutisk keratektomi (t-PTK) kombinert med CXL kan gi bedre syn, samt at det er like trygt.

Om studien

Hornhinnen er den forreste gjennomsiktige delen av øyet. Hos pasienter som har keratokonus endrer hornhinnen form og blir spissere enn normalt. Dette gjør at pasientens syn blir redusert. Denne utviklingen er vanligst hos yngre pasienter (under ca. 30 år). Utviklingen kan i de fleste tilfeller stoppes med CXL-behandling. En «herder» da hornhinnen slik at sykdommen ikke utvikler seg videre. CXL gir imidlertid ikke bedre syn da hornhinnen fremdeles har en spissere form enn normalt. Pasienter med keratokonus bruker ofte briller og/eller kontaktlinser for å få best mulig syn.

Formålet med denne studien er å sammenligne dagens CXL-behandling med en behandling som kombinerer laserbehandling av hornhinnen og CXL. En vil bruke laser til å gjøre overflaten av hornhinnen noe jevnere før en behandler med CXL som normalt. Vi har da en hypotese om at en på gruppenivå vil se bedre syn i gruppen med kombinert behandling og finne at begge behandlingene er like trygge med tanke på infeksjonsfare og risiko for videre progresjon.

Les mer om studien

Prosjektside i Cristin (Current research information system in Norway)

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 15.01.2024 fram til 01.07.2025

Hvem kan delta?

Pasienter med tiltakende keratokonus som skal behandles på Øyeavdelingen på Oslo universitetssykehus vil bli spurt om de ønsker å delta på studien dersom man tilfredsstiller inklusjonskriteriene. Tilsvarende pasienter som skal CXL-behandles andre steder kan henvises dersom de ønsker å delta i studien.

Aktuelle pasienter henvises til Øyeavdelingen ved Oslo Universitetssykehus, Seksjon for fremre segment.

Henvisningen adresseres:

Oslo universitetssykehus
Øyesykdommer
Postboks 4956 Nydalen
0424 Oslo

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

Deltakelse i studien innebærer at du blir tilfeldig fordelt (randomisert) til enten kun CXL-behandling eller kombinert laserbehandling og CXL-behandling. Etter operasjonen blir du undersøkt etter 5 dager, 1 måned, 3 måneder, 6 måneder og 2 år. Det er vanlig med jevnlig oppfølging hos pasienter med keratokonus, men ikke like hyppig som hos pasienter som deltar i studien. På kontrollene vil vi blant annet teste synet ditt og ta ulike bilder av hornhinnen din. Vi gjør målinger med instrumenter som ikke innebærer noen risiko for deg som deltaker.

Det er kun Øyeavdelingen på Oslo universitetssykehus som rekrutterer pasienter til denne studien.

Vær oppmerksom

Deltakelse i studien innebærer litt flere kontroller på Øyeavdelingen på Oslo universtitetssykehus enn det som er vanlig etter CXL-behandling. Vi vil også gjøre noen flere undersøkelser på kontrollene enn det som er vanlig. Samtidig får du tett oppfølging på samme avdeling som har utført behandlingen og blir ikke overført til annen øyelege/øyeavdeling for oppfølging.

Kombinert CXL og laserkirurgi har en potensiell gunstig effekt da det kan gi bedre syn. Det er noe usikkert om det også kan ha en tilleggsrisiko. Det kan tyde på at slik kombinert behandling gir noe økt risiko for «haze», det vil si tåkete uklarhet i hornhinnen. Dette går i så fall i de aller fleste tilfeller over av seg selv i løpet av noen uker eller måneder uten behandling.

Ved å delta i studien bidrar du til ny kunnskap som vil kunne gi en mer optimal behandling for denne pasientgruppen i fremtiden.

Olav Kristianslund

Prosjektleder (seksjonsleder/overlege/professor)