We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
A doctor examining an eye

Øyeavdelingen

Øyeavdelingen er Norges største med avansert spisskompetanse innen hele øyefaget, med nærmere 300 ansatte og over 9000 operasjoner årlig. Vi utreder, diagnostiserer og behandler medisinske og kirurgiske øyetilstander, og vi har også et stort forskningsmiljø. Du finner oss både på Ullevål sykehus og på Aker sykehus.

Vår visjon er «med øye for fremtiden».

Vi ønsker å være en viktig aktør for utvikling av øyefaget både regionalt og nasjonalt og har som målsetning å være i front både når det gjelder behandling, forskning og opplæring/undervisning. Hovedmålet for forskning ved avdelingen er å forbedre forebygging og behandling av øyesykdommer. Vi har særlig fokus på klinisk forskning, med stort pasientgrunnlag og høyspesialisert kompetanse, samt translasjonsforskning og klinisk relevant laboratorieforskning.

Avdelingen har tre landsfunksjoner (retinoblastom, medfødt glaukom og rekonstruksjon av medfødte misdannelser i øyeregionen), én flerregional og ulike regionale funksjoner.

 

Seksjon for operasjon og sengepost

Seksjon for operasjon og sengepost har en sentral rolle både for elektiv- og øyeblikkelighjelp-kirurgien ved avdelingen. Seksjonen har omkring 80 årsverk. De ansatte er spesialsykepleiere, sykepleiere, helsefagarbeidere, helsesekretærer og optikere.

Seksjonen har tre underliggende enheter

Operasjon

Forbereder og assisterer ved øyekirurgi både i lokal og generell anestesi. Hovedvekten av pasientene er elektive og komer via dagkirurgen eller sengeposten. Omtrent 20% av pasientene opereres øyeblikkelig, som følge av skade på øyet eller behov for netthinnekirurgi. Enheten har 6 operasjonsstuer som benyttes av fagseksjonene barn, fremre segment, okuloplast og bakre segment. 

Postoperativ/ Dagkirurgen

Har ansvar for pre -og postoperativ sykepleie til spedbarn, barn og voksne som skal til undersøkelse eller kirurgi i lokal eller narkose. Enheten har 18 dagplasser og 6 overvåkningsplasser fordelt på 2 etasjer. I tillegg har enheten 6 pasientkoodinatorer som står for hovedvekten av operasjonsplanleggingen ved avdelingen, de planlegger og setter opp avtaler på 6 av øyeavdelingens 10 operasjonsstuer. 

Sengeposten og vaktmottaket

Telefon: 22 11 76 62

Sengeposten har 19 heldøgns sengeplasser og et tilhørende vaktmottak. Hovedvekten av pasientene innlegges direkte via vaktmottaket, men vi har også planlagte innleggelser. Vaktmottaket driftes av personalet ved sengeposten i tett samarbeid med øyeleger. Enheten jobber daglig med prioritering av øyeblikkelig hjelp, effektivisering, pasientflyt og ivaretagelse av pasientter med medisinske -og kirurgiske øyetilstander. 

Kontorseksjonen

Med god service og høy faglig kompetanse er kontor et viktig bindeledd i avdelingen. Gjennom elektronisk arbeidsflyt har de kontroll på ventelister og kontrolltimer, samt sikre korrekte diagnoser, prosedyrer og oppfølging i pasientforløp. 

Kompetanseseksjonen

Har ansvar for kompetanseutvikling, for leger i spesialiering og optikere.

Forsknings- og utviklingsseksjonen (FoU)

FoU-seksjonen er administrativt ansettelsessted for avdelingens kliniske stipendiater/ph.d.-studenter. Seksjonen har i tillegg en seksjonsleder og to faste forskere, samt en administrativ konsulent. Seksjonen disponerer en laboratoriefløy, som deles med Norsk hornhinnebank. I tillegg til FoU-seksjonen er alle forskerne tilknyttet en av avdelingens til sammen fem forskningsgrupper, der leder av forskningsgruppen har det faglige ansvaret for den enkelte forsker. 

Seksjon for fremre segment

Seksjonen har hovedansvar for behandling i de fremre delene av øyet - hornhinner, grå stær, glaukom, skader, med mer. Seksjonen har følgende underliggende enheter:

Dagkirurgisk poliklinikk

Enheten består av fire operasjonsstuer, en skiftestue og en poliklinikk. Operasjonsvirksomheten omfatter kirurgi/behandling av katarakt, glaukom, hornhinnetransplantasjon og okuloplast. Poliklinikkens virksomhet er blant annet knyttet opp til enhetens operasjonsvirksomhet med undersøkelser før og etter operasjon. Pasientene klargjøres og forberedes til operasjon i lokalanestesi.

Norsk hornhinnebank

Arbeider med å innhente, preparere, lagre og utlevere hornhinner til transplantasjon.

Seksjon for vitreoretinal kirurgi

Seksjonen har hovedansvar for kirurgiske tilstander i øyets bakre deler - netthinneløsning, netthinneskader mm.

Seksjon for barneoftalmologi og strabisme

Seksjonen tar seg av barns øyesykdommer - for eksempel skjeling.

Seksjon for okuloplastikk

Seksjonen tar seg av kirurgiske tilstander i øyets omgivelser, som øyehule og øyelokk.

Seksjon for medisinsk oftalmologi

Seksjonen har hovedansvar for medisinske øyetilstander hos voksne pasienter. Store pasientgrupper ved seksjonen er pasienter med medisinske netthinnesykdommer, inkludert intraokulær injeksjonsbehandling, uveitter og nevrooftalmologiske tilstander. Seksjonen har også ansvaret for screening av pasienter med diabetes. Underliggende driftsenhet- Øyepoliklikk: Ivaretar den største polikliniske aktiviteten ved avdelingen.

Hovedtrenden er mer dagkirurgi og færre innleggelser. Vi forsøker å "skreddersy" behandlingsopplegg for å redusere unødig ventetid.

Øyeavdelingen er nasjonalt behandlingssenter for tre ulike diagnosegrupper: Medfødt glaukom, Retinoblastom og Blefarofimose (medfødt mistannelse i øyeregionen)

Informasjon om medfødt glaukom

Informasjon om retinoblastom

Informasjon om rekonstruksjon av medfødte misdannelser i øyeregionen

 

I tråd med etablert praksis for arbeidsfordeling mellom Øyeavdelingen OUS og privatpraktiserende avtalespesialister, ber vi om at privatpraktiserende avtalespesialist først kontaktes ved behov for spesialistvurdering. Dette for å sikre en enhetlig og god tjeneste.  

Oversikt over avtalespesialister i øyesykdommer finner du på Helse Sør-Øst sine hjemmesider (velg «Legespesialister»):

http://avtalespesialister.helse-sorost.no/spesialister1.asp

Avdelingen tar først og fremst imot henvisninger fra øyeleger i privat praksis og leger på andre øyeavdelinger. Ved behov for øyeblikkelig hjelp vil alle leger kunne henvise til oss.

For at vi best mulig skal kunne vurdere søknadene og planlegge undersøkelser og behandling hos oss, må vi vite en del om pasienten.

Henvisningene skal derfor inneholde opplysninger om:

  • Navn, fullt fødselsnummer og telefonnummer
  • Forslag til diagnose
  • Pasientens problem, varighet.
  • Undersøkelse av begge øynene. Dette forutsettes gjort hos henvisende øyelege.
  • Synsstyrke (inkludert refrasjon)/øyetrykk.
  • Evnt cave/smitte
  • Evnt pleiebehov

Videre vil vi alltid ha opplysninger om andre sykdommer som kan påvirke øynene, for eksempel diabetes.

For alle pasienter der det kan bli aktuelt med operasjon trenger vi opplysninger om andre sykdommer. Dette gjelder spesielt ved mulighet for behov for narkose - Hjertesykdom? Lungesykdom? Allergier? Allmenntilstand? Kan pasienten f. eks gå opp 1 etasje uten problemer?

Dersom henvisende lege har liste over pasientens faste medisiner vil vi ha denne sammen med henvisningen.

Selv vil vi prøve å gi tilbakemelding om pasienten til henvisende lege så fort som mulig. Behandlingen av pasienten er stadig mer avhengig av et godt samarbeid mellom flere aktører.

Henvisninger sendes

Oslo universitetssykehus

Øyesykdommer

Postboks 4956 Nydalen

0450 Oslo

Det er etablert et samarbeid mellom Øyeavdelingen Oslo universitetssykehus (OUS) og avtalespesialister i ansvarsområdet vårt (Oslo, Kongsvinger-kommunene og Akershus utenom Asker, Bærum og Vestby) om arbeidsfordeling for å ivareta spesialisthelsetjenestene innen øyesykdommer. Hensikten er å legge til rette for koordinering av tjenestetilbud og god utnyttelse av ressursene slik at pasienter med øyetilstander får riktig behandling på rett nivå.

Ved mistanke om øyesykdom skal fastleger som hovedregel henvise til avtalespesialister i øyesykdommer:

  • Fastlegen bør spørre/undersøke om pasienten har vært hos en avtalespesialist før og henvise dit først.
  • Henvisning bør som hovedregel sendes til avtalespesialist innad i eget fylke.
  • Med mindre pasienter er i et pågående behandlingsforløp ved Øyeavdelingen OUS for samme tilstand eller det antas å være så alvorlig at sykehusbehandling er nødvendig (som øyeskade med behov for kirurgi) skal også øyeblikkelig hjelp på hverdager som hovedregel kanaliseres først til avtalespesialist. Utenom ordinær arbeidstid og i helger kontaktes vaktlege ved Øyeavdelingen OUS.

Avtalespesialister starter og gir nødvendig helsehjelp. Ved behov og indikasjon kan avtalespesialister henvise til Øyeavdelingen OUS for den subspesialiserte diagnostikk og behandling som til enhver tid tilbys der. 

Ved mistanke om brytningsfeil/brillebehov (inkludert hos barn over 10 år) bør fastleger henvise til optikere.

Tørre øyne gir ikke rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Fastleger kan starte behandling med kunstig tårevæske. Individuelle forhold kan imidlertid endre rettighetsstatus eller frist for start av helsehjelp for enkelte pasienter slik som Sjøgrens syndrom, sekundære korneaforandringer, grad av plager og livskvalitet.

Behandling med lokale kortisondråper bør iverksettes av øyeleger.

Hovednummer: 22 11 85 45

Faks ekspedisjon: 22 11 99 89

Medisinsk poliklikk: 22 11 86 00

Dagkirurgisk poliklinikk 1.etg: 22 11 84 75

Sengepost: 22 11 76 62

Dagkiruren/ PO22 11 85 82

Norsk hornhinnebank, Senter for Øyeforskning Vakttelefon: Tlf 957 41 041 (hornhinnedonasjon)

Diagram, schematic

 

Kontakt

Telefon

Telefon Ullevål

22 11 86 00
  • Mandag - Fredag 8:00 AM - 3:30 PM
  • Lørdag - Søndag STENGT
Poliklinikk: 22118600, dagkirurgi/poliklinikk 1.etg: 22118475, sengepost: 22117662

Telefon Aker

23 03 31 30
  • Mandag - Fredag 8:00 AM - 11:00 AM
  • Lørdag - Søndag STENGT

Slik finner du fram

Oppmøtested

  • Ullevål Sykehus, Bygg 36, inngang A (hovedinngang Øyeavdelingen)
  • Aker sykehus, Bygg 10

 

A building with a tree in front

Ullevål sykehus Bygg 36

Kirkeveien 166

0450 Oslo

Inngangspartiet til bygg 10 på Aker sykehus

Aker sykehys Bygg 10

Trondheimsveien 235

0586 Oslo

Kollektivtrafikk til Aker sykehus

Buss nr. 31 går fra Fornebu via Jernbanetorget til Aker sykehus.

T-banelinje 5 stopper på Sinsen T. Derfra bør du nå ta buss 31 videre ett stopp. Det er mulig å gå gangveien fra Sinsenkrysset i Trondheimsveien som er midlertidig lagt i gangtunnel under byggingen av nye Aker sykehus.

For rutetider se ruter.no.

​Det går både buss og trikk til Ullevål sykehus, med stoppesteder ved hovedinngangen til sykehuset.

Se ruter.no for ruteinformasjon.

Due to ongoing construction and excavation work at Aker Hospital, the number of parking spaces will be reduced.

There is still good parking capacity in the area, but you should expect slightly longer walking distances. Reserved spaces for people with reduced mobility (free of charge) are available near all entrances.

All changes and closures will be clearly marked with temporary signs and reflective tape.

Visitor parking spaces have been established outside the main entrance and down towards the tent used by the park department. In addition, there are visitor spaces outside the entrances to Building 2, Building 6, and Building 8. Reserved spaces for people with reduced mobility (free of charge) are available near all entrances.

Parking at Aker Hospital is subject to a fee. Charges apply 24 hours a day, every day. See payment information below.

View map of Aker Hospital (ehandboken.ous-hf.no)

Electric Vehicles

Currently, there are no parking spaces with charging facilities.

Payment Options

The hospital offers outdoor parking at all treatment locations. You can choose to pay by card, coins, or via EasyPark’s mobile solution.

The hospital recommends that those parking outdoors use post-payment or mobile payment, as it can be difficult to estimate the duration of a hospital visit.

Post-payment

With post-payment, you can use a payment card (e.g. VISA) to reserve an amount at the parking machine. Any unused amount will be refunded.

  1. Insert your payment card into the parking machine.
  2. Reserve an amount.
  3. When your visit ends, insert the same card into the same machine to log out.

The advantage of this system is that you avoid overpaying or risking your parking time expiring due to delays.

Parking time can be purchased at the machine or via the EasyPark app (EasyPark adds a 15% surcharge for app use).
EasyPark SMS service – transaction fee of 3%, minimum NOK 2 (see description on the machine).

Rates for 2025

  • NOK 54 per hour
  • NOK 340 per day
  • NOK 1,119 per week

EasyPark code: 3004
Valid every day, around the clock.

Contact

General enquiries:
📧 parkering@oslo-universitetssykehus.no
📞 Phone: 23 07 50 00

Complaints

Complaints about control sanctions can be submitted via ous.parkerings.info or by post to:

Oslo University Hospital HF
Oslo Sykehusservice
PO Box 4956 Nydalen
0424 Oslo
Mark the envelope: Control Sanction – Parking

Parking areas at Oslo University Hospital are enforced in accordance with the Parking Regulations of 18 March 2016, No. 260.

Link to the Parking Register at the Norwegian Public Roads Administration (in Norwegian only, vegvesen.no)

 

Translated from Norwegian to English by Copilot.

Use the parking garage to the right after entering from Kirkeveien. Alternatively, you may use one of several smaller outdoor parking areas on the hospital grounds.
Please note that it can be difficult to find available outdoor parking, especially in the southern area near Kirkeveien.
Parking fees apply every day, 24 hours a day.

See the hospital map for parking locations (ehandboken.ous-hf.no).

Payment Options

The hospital offers outdoor parking at all treatment locations.
You can choose to pay by card, coins, or mobile phone.
We recommend using post-payment or the EasyPark mobile app, as it can be difficult to estimate the duration of a hospital visit.

Post-payment

With post-payment, you use a payment card (e.g. VISA) to reserve an amount at the parking machine.
If you don’t use the full parking time, the remaining amount will be refunded.

How to use it:

  1. Insert your card into the parking machine.
  2. Reserve an amount.
  3. Enter your vehicle’s registration number. No ticket is needed in the windscreen.
  4. When your visit ends, insert the same card into the same machine again to log out.

This system helps you avoid overpaying or having your parking time expire due to delays.

Parking time can also be purchased at the machine or via the EasyPark app (EasyPark adds a 15% surcharge for app use).
EasyPark SMS service: transaction fee of 3%, minimum NOK 2 (see instructions on the machine).

Rates

  • NOK 54 per hour
  • NOK 340 per day
  • NOK 1,119 per week

EasyPark codes:

  • Ullevål Parking Garage: 3015
  • Outdoor Parking: 3010

Valid every day, 24 hours.

Parent Parking

Parents/guardians or companions of children admitted to Ullevål Hospital may park free of charge in staff parking spaces in the parking garage.
This applies if the child is under 18 and is hospitalised.
Please note that parking capacity may be limited at times, and you may need to search for available spaces outside the main area around the garage.

Instructions:
  • Park your car and contact the treating unit to confirm the child’s admission.
  • Remember to note and bring your vehicle’s registration number.
  • Show the confirmation at the reception in the Children’s Centre or at the Security Desk at the main entrance of Building 4.
  • No visible ticket is required in the windscreen. Your registration number will be recorded electronically, and you will receive a receipt via SMS if you provide your phone number.
  • Already paid parking will not be refunded by the hospital.

Emergency Births

In case of emergency childbirth, a reserved “emergency” parking space is available directly outside the entrance to the Women’s Clinic.
The vehicle may remain there for a maximum of one hour before being moved to a regular parking space.

Disabled Parking

Individuals with a valid disabled parking permit may use reserved spaces strategically located around the area.
In addition, all paid outdoor spaces may be used free of charge.
The permit must be visibly displayed for inspection.

Contact

General enquiries:

Complaints

Complaints regarding control sanctions can be submitted via ous.parkerings.info or by post to:

Oslo University Hospital HF
Oslo Sykehusservice
PO Box 4956 Nydalen
0424 Oslo
Mark the envelope: Control Sanction – Parking

From 1 January 2017, parking areas at Oslo University Hospital are enforced in accordance with the Parking Regulations of 18 March 2016, No. 260.

The Parking Register at the Norwegian Public Roads Administration. (In Norwegian only, vegvesen.no)

 

Translated from Norwegian to English by Copilot.

Praktisk informasjon

Du finner apoteket på hjørnet av bygget til legevakten i Trondheimsveien 233. 

Apoteket er døgnåpne 365 dager i året. 

​På sykehusapoteket får du kjøpt det du trenger under sykehusoppholdet og ved utskrivning. Apoteket har tett samarbeid med sykehuset og tilpasser sortimentet etter våre anbefalinger. Deres ansatte har høy faglig kompetanse og kan gi deg gode råd om bruk av dine legemidler og andre produkter. Hos sykehusapoteket kan du hente ut alle dine resepter, også fra din fastlege.

Les mer på sykehusapotekene.no.

Apoteket finner du mellom byggene 2 og 11, ved siden av Kiwi dagligvarebutikk og kaféen Espresso House.

Åpningstider

  • Mandag til fredag: 08.00–17.00.
  • Lørdag: 10.00–14.00.

Avvik kan forekomme – se apotekets egne nettsider.

Kontakt

Hotellet består av 131 gjesterom, fordelt på åtte etasjer. Alle rom er utstyrt med eget bad, internett, TV og kjøleskap. Ullevål hotell er hovedsakelig et tilbud for pasienter som av ulike årsaker har behov for å være i nærheten av sykehusets tjenester. Deres pårørende kan også bo på hotellet.

Kontakt

Innsjekking og utsjekking

Hovedinnsjekking er etter klokken 15.00 og hovedutsjekking skjer før klokken 10.00.

Hvor ligger hotellet?

Hotellet ligger på Ullevål-området i bygg 10, mellom Kvinneklinikken, barnesenteret og Blodbanken.

Du finner holdeplass for trikk og buss rett utenfor hovedinngangrn til sykehuset i Kirkeveien. Flybussene til og fra Gardermoen stopper på samme holdeplass som lokalbussen, rett ved landingsplattformen for helikopter.

Vi anbefaler at du reiser kollektivt eller med Taxi fordi vi har få parkeringsplasser.

Restaurantens åpningsti​der

Hverdager:

  • Frokost: 07.00–09.00.
  • Lunsj: 11.30–13.00.
  • Middag: 16.00–18.00.

Helg og helligdager:

  • Frokost: 08.00–10.00.
  • Lunsj: 12.00–13.00.
  • Middag: ​16.00–18.00.

Pasientreiser

Du kan få dekket din pasientreise når du reiser til eller fra offentlig godkjent behandling.

Du kan ha rett på godtgjørelse for utgifter til mat og overnatting når du har vært på reise til eller fra behandling.

​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

Les mer om tolk og Tolkesentralen.

Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.