We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
Leger og sykepleiere som opererer

Seksjon for HPB-kirurgi (lever-, galle- og bukspyttkjertelkirurgi)

Seksjonen behandler avansert kirurgi av sykdommer i lever, galleveier og bukspyttkjertel hos voksne og har virksomhet på Rikshospitalet. I tillegg driver vi med utstrakt behandling av nevroendokrine svulster.

En stor del av pasientvolumet består av planlagte innleggelser og noen få øyeblikkelig hjelp innleggelser.

Sykdommer/tilstander vi behandler: 

  • Leversvulster
  • Bukspyttkjertelsvulster
  • Kreftspredning til lever, spesielt tykktarms- og endetarmskreft
  • Nevroendokrine svulster
  • Binyresvulster

Sengeposten består av to fagfelt: Lever/ bukspyttkjertel kirurgi og Urologi. 

Sykepleietjenesten er felles for begge seksjonene, mens legene håndterer pasienter innenfor egne fagfelt.

Telefonnummer til ekspedisjonen 23070680

 

Kontakt

Telefon

Forløpskoordinator Bukspyttkjertel

23 07 36 41
kl. 09:00-14:45 (mandag til fredag)

Forløpskoordinator Lever

23 07 38 86
kl. 09:00-12:30 (mandag til fredag)

Pasientkoordinator Urologi

23 07 25 31
kl. 09:00-12:00 (mandag til fredag)

Pasientkoordinator

23 07 25 29

Endre eller avbestille time

Endre eller avbestille time
Du kan endre eller avbestille time digitalt i Helsenorge-appen, på helsenorge.no eller ved å kontakte oss på telefon. Si i fra senest 24 timer før, slik at du slipper gebyr for ikke å møte til timen.

eDialog – secure transfer of sensitive documents and attachments

Submit sensitive information about illness and personal data (documents and attachments).
Please note that general enquiries, such as questions about waiting times or referral procedures, are not answered through eDialog.

Slik finner du fram

Oppmøtested

Rikshospitalet: Oppgang D2, 4. etasje, inngang C2

Aerial photo of Riskhospitalet in winter

Rikshospitalet

Sognsvannsveien 20

0372 Oslo

Kollektivtrafikk til Rikshospitalet

Kollektivtrafikken til Rikshospitalet blir noe påvirket av arbeidene med nytt sykehusbygg. Trikkeholdeplassen ved Rikshospitalet er nå stengt, og det er for tiden buss for trikk fra John Colletts plass. For nærmere informasjon, se Trikkeholdeplassen ved Rikshospitalet stenges.

For oppdaterte ruteinformasjon for buss, trikk og t-bane, se ruter.no eller ring 177.

 

Rikshospitalet offers good parking facilities in the main parking garage, located approximately 250 metres from the main entrance – towards the Esso petrol station.

See map of Rikshospitalet (PDF).

Access Square / Main entrance

The access square in front of Rikshospitalet is currently closed due to construction work. There is a temporary main entrance on the side of the building. Please follow signs to the Main entrance. 

By the Property Section / Eiendomsavdelingen

On the north side of Rikshospitalet, near the Property Section, there are short-term parking spaces and a ticket machine.

EasyPark code: 3006

Parent Parking

Rikshospitalet has a limited number of parking spaces available for parents/guardians or companions.
They may park free of charge in staff parking areas (P1–P3) if the child is under 18 and admitted to the hospital.

Show confirmation of parent parking at the main reception. This confirmation is included in the appointment letter.
Reception opening hours:

  • Monday to Friday: 07:00–21:00
  • Saturday and Sunday: 10:00–20:00

The reception will issue an electronic parking permit for the duration of the child’s hospital stay (maximum 14 days).
No physical permit is needed in the windscreen. Your vehicle registration number will be recorded electronically, and you will receive a receipt via SMS if you provide your mobile number.
Already paid parking will not be refunded by the hospital.

For children attending outpatient or day treatment, parking must be paid for in advance and reimbursement can be requested via Pasientreiser.

Payment Options

The hospital offers outdoor parking at all treatment locations.
You can choose to pay by card, coins, or via the EasyPark mobile app.

We recommend using post-payment or mobile phone payment, as it can be difficult to estimate the duration of a hospital visit.

Post-payment

With post-payment, you use a payment card (e.g. VISA) to reserve an amount at the parking machine.
If you don’t use the full parking time, the remaining amount will be refunded.

How to use it:

  1. Insert your card into the parking machine.
  2. Reserve an amount.
  3. Enter your vehicle’s registration number. No ticket is needed in the windscreen.
  4. When your visit ends, insert the same card into the same machine again to log out.

This system helps you avoid overpaying or having your parking time expire due to delays.

Parking time can also be purchased at the machine or via the EasyPark app (EasyPark adds a 15% surcharge for app use).
EasyPark SMS service: transaction fee of 3%, minimum NOK 2 (see instructions on the machine).

Rates

  • NOK 54 per hour
  • NOK 340 per day
  • NOK 1,119 per week
  • NOK 88 per hour at Building 10, Gaustad (max. 2 hours)

EasyPark codes:

  • Rikshospitalet long-term: 3012
  • Property section (F-wing): 3006
  • Rikshospitalet short-term (Building 10, Gaustad): 3000

Valid every day, 24 hours.

Contact

General enquiries:

Complaints

Complaints regarding control sanctions can be submitted via ous.parkerings.info or by post to:

Oslo University Hospital HF
Oslo Sykehusservice
PO Box 4956 Nydalen
0424 Oslo
Mark the envelope: Control Sanction – Parking

From 1 January 2017, parking areas at Oslo University Hospital are enforced in accordance with the Parking Regulations of 18 March 2016, No. 260

The Parking Register at the Norwegian Public Roads Administration. (In Norwegian only, vegvesen.no)

Praktisk informasjon

Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.

​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

Les mer om tolk og Tolkesentralen.

Avbestille på helsenorge.no​

Hvis du har fått innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du nå sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din. ​​Foresatte (med foreldreansvar) til barn under 16 år kan gjøre dette på vegne av barna. ​

Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du i stedet for å ringe til sykehuset kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din.

Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.

Tjenesten er tilgjengelig for alle som har samtykket til full tilgang på helsenorge.no og har registrert seg som bruker der. 

Ringe for å avbestille

Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din.

Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å

Sikker kan​​al for kontakt med sykehuset

Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.