Forskningsmidler fra Stiftelsen DAM

Støtte fra Stiftelsen Dam til forskning på «Psykisk helse og arbeidsliv etter rehabilitering for kreftrelatert fatigue»

En gruppe kvinner som holder et skilt
Fra venstre: Hege Bjørnsdatter Braaten i Stiftelsen Dam, Lene Thorsen ved OUS Kreftklinikken og Bente Øverli i Kreftforeningen

– Vi er veldig glade for å få midler til dette viktige prosjektet, sa prosjektleder og forsker Lene Thorsen ved OUS Kreftklinikken, da Kreftforeningen og Stiftelsen Dam overrasket henne med penger til prosjektet «Psykisk helse og arbeidsliv etter rehabilitering for kreftrelatert fatigue».

Mellom 25 og 40 prosent av lymfomoverlevere rapporterer om vedvarende fatigue med fysisk og/eller mental utmattelse flere år etter behandling. Dette er svært belastende for hver enkelt, samt at det har samfunnsøkonomiske konsekvens da flere ikke er i stad til å være i arbeid.

Dette prosjektet er en del av REFUEL-studien, som blant annet skal undersøke effekten av et tverrfaglig rehabiliteringsprogram, som inkluderer undervisning, fysisk trening, kostholdsveiledning og et mestringskurs, på psykiske helse og arbeidsliv. Hvis intervensjonen viser seg å være effektiv kan den ha direkte relevans for helse- og omsorgstjenesten for lymfomoverlevere, men også andre grupper av kreftoverlevere med kronisk fatigue i Norge.

Dette er viktig og spennende forskning som har direkte betydning for mange pasienter.

Sist oppdatert 26.10.2023